Vad gör en bra Arkitekt? Rekomenderad läsning i ämnet: "The Software Architect's Profession" av Sewell & Sewell. Då det finns så många spår idag så hamnar man gärna i ett fack och försöker lära sig det man kan bra och ha en humm om resten. Men att differera sig idag när man går till en kund och bygger ett system (i alla fall om man gör det själv) vill jag påstå att man gör alla moment. Pelle, Vad utgör en bra Arkitekt?
När är man en Arkitekkt? Eller är en Arkitekt en systemutvecklare? Eller???
Det är rätt lustigt det här med Arkitekturer och systemutvecklare. När folk frågar vad jag pysslar med
säger jag alltid, tja du... Systemutvecklare skulle vara ordet men jag är System Arkitekt, System Designer och programmerare... Då är frågan. Vad är skillnaden mellan en System Designer och en System Arkitekt? En Arkitekt Designar ju sytsemen...
Jag vill skillja lite lite på dessa två ord. Jag anser en System Arkitekt är den som vet om Arkitekturer och System Design är att binda sin struktur efter passad Arkitektur.
Systemutvecklare. Är egentligen både Programmerare och Designer. Dock nyttjas detta ord fel idag... (Min åsikt)... För att programmera funktioner rakt av efter en spev är programmering. Att utveckla ett system är nått helt annat. Det är då man även designar systemet. Men idag har vi missbrukat ordet och skapat oss en roll vi egentligen inte är... Varför? Jag tror det beror på att man sökt både och i en o samma person och inte direkt vetat vad det blev för resultat... Jag kallade mig systemutvecklare när jag började göra webshoppar... dock arbetade jag inte efter någon direkt arkitektur alla sidor var unika med sin kod (funktionsorienterade)... Efter ett tag läste jag en gammal bok om systemutveckling och de började prata om vad en sådan skall klara av... Haha. snacka om att jag kände mig Lam :-) tyvärr har systemutvecklare namnet fått en annan betydelse än vad det egentligen är... Eller vad anser ni? vad är en systemutvecklare?
Ang Arkitekt... När är man en sådan?
Är man en Arkitekt om man bara kan en sorts byggsätt? eller skall en Arkitekt kunna flera? Jag anser att de skall kunna flera olika sortes byggsätt för varje byggsätt är anpassat efter olika krav. bla bla bla... Ja nääää. nu snackar jag på för mkt... Dog mig ett glas rött vin o det aktiverade hjärnan helt... skumt... o inte aktiverade den mig att jaga fruntimmer utan att tänka system... haha... Kan bero på att det undermedvetna aggerat i smyg... Så nu ger jag upp och tar mig en titt på Idol... Fillip åker nog ut... EN trogen Alingsåsare precis som jag. Men inte tillräckligt bra... Daniel eller Darin vinner. Röstar alla småbrudar vinner Darin nästa fredag annars Daniel... så tror jag...
Ha en skön fredag, och till alla er som läser detta ikväll... Pyssa om er tjej/kille eller surfa lite snygga damer på internet det mår man alltid bra av ;-)
Mvh JohanSv: Vad utgör en bra Arkitekt?
Sv:Vad utgör en bra Arkitekt?
Dessa alla moment är varje persons "back-bone", dvs att det nästan sitter i ryggmärgen och ställs man inför ett problem eller vissa förutsättningar så reder man ut detta i stort sett utan att tänka. Har man byggt länge så brukar man sällan göra bort sig.
Det jag vill säga här är att du/ni faktiskt är lite av allting - tusenkonstnärer kanske är rätt ord istället för alla de andra du nämnde ;-)Sv: Vad utgör en bra Arkitekt?
Nja så lätt är det inte alltid. Att koda är en sak att strukturera rätt en annan,
ex när skall man bygga med DDD, eller funktions orienterat, eller OOD, eller bygga en SOA,
stand alone Applikations arkitektur, lager (vilka lager), modulärt, pluggbaserat etc...?
det är så mkt mer än bara sitter i ryggmärgen.
Det är lätt att _fastna_ i sitt sätt och bara stanna kvar där och tycka att allt går så bra så,
dessa sätt som man fastnar i brukar man i många fall fixa med massvis av kommentarer m.m. för att
minnas vad man gjort eller andra skall veta vad man gjort. Ett sådant byggsätt eller rättare sagt
sätt att strukturera bör egentligen undvikas. Redundans är oxå en sådan sak som skall minimeras och
då i alla lägen inte bara i klass eller metod utan även under metoders metoder etc...
Fast på ett sätt sätter det sig i ryggmärgen eller det är nog mer ens misstag somfastnar där så man inte gör om
dem, för varje nytt uppdrag kräver ju sin arkitektur och modell som kanske inte alls är baserat på det sätt man
normalt brukar göra.
Mvh Johan