En problem som jag inte får kläm på .... Har du kolla på MDI? http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon/html/vbtskcreatingmdichildforms.asp Nej inte direkt ... vid MDI är ju alla formulär fristående från varandra inom parent formuläret. Annars borde det fungera med lite win32 api; sätt parent för det fönster som ska låsas till ditt huvudfönster ;) hmm... låter ju enklare .... trodde "owner.me" räckte vid öppnandet ... men men ... bara att testa fast varför? Ehh .. nu har jag inte hunnit å kolla usercontrol men får känslan av att den varianten inte är en höjdare om man har många kontroller som skall visas som i mitt fall ..... har ett 20-tal kontroller ... men som sagt var .. har inte hunnit gräva mej in i det ... en usercontroll är exakt samma sak som ett formulär , fast det kan läggas som en childkontroll på ett förmulär , vilket det låter som om du ska.. hmmm ... låter vettigt ...... ska kolla den lösningen ... kommer igen med resultat ... Hittade denna lösning som verkar funka bra ....ShowDialog .... problem
om jag öppnar ett formulär från ett annat med följande ..
<code>
myForm.ShowDialog(Me)
</code>
Vad jag vill är att trotts ShowDialog kunna flytta runt eller minimera owner formuläret men den myForm öppnat inuti sig. Sammtidigt skall myForm:s placering vara konstant inom owner formuläret.
Nån som har tips att komma med !?
Jobbar med VB.NETSv: ShowDialog .... problem
Eller det är kanske inte det du är ute efter?Sv:ShowDialog .... problem
Vad jag vill ha är ett designat formulär med listviews m.m., där man laddar in (ShowDialog) andra formulär i designen i avsett tomt utrymme.
Ungefär som en frame i en multiframe i HTML ... du laddar en egen sida i den framen.Sv: ShowDialog .... problem
Sv:ShowDialog .... problem
varför göra något api meck när det är precis det här som usercontrols är till för?Sv: ShowDialog .... problem
den enda du behöver göra är att ändra så dina childformulär ärver från usercontrol istället för form
och istället för showdialog så lägger du kontroller på parentformuläret (via kod)Sv: ShowDialog .... problem
<code>
Dim myForm As New frmBaseForm
myForm .TopLevel = False
Me.Controls.Add(myForm )
myForm .Show()
myForm .BringToFront()
</code>