Hej, Boken skall inte vara för Microsoft-centrerad. Kapitlen skall ha ett enhetligt upplägg och exemplen skall vara naturliga, inte konstlade. Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord, men är man inte så insatt i UML-diagram, så fattar man inte mycket av en graf. Då är det bättre med en förklaring av varför man använder ett visst mönster (tänker nu på en bok om Design Patterns). Per, <b>Eftersom denna fråga är ställd i forumet ".net architektur"</b> Har funderat lite fram och tillbaka själv om en bok, men pga alla andra intressen så blir det nog inget. Men jag tror att ett enkelt sätt att publisera på är via http://www.books-on-demand.com/, på http://www.books-on-demand.com/Kalkyl.asp kan man se vad det kostar. ASP.NET Unleashed är ett utmärkt exempel på hur en bok ska vara skriven. Mattias, Per, Låter precis som en bok jag skulle behöva läsa, jag bokar ett ex redan nu! :) Johan D, Hej! Marcus, Jag har relativt nyväckt intresse för .net och skulle gärna kunna tänka mig att läsa en bok om .net. Böcker som tar upp mycket om lite vore en bra idé. Jag tycker det vore kul att läsa en del om verklighetsbaserade fall/projekt också. Det är kul. Ex hur folk i branschen arbetar, lite om hur folk väljer tekniker/metoder och vad det får för konsekvenser. Det är en sak att läsa om XP, C#, UML osv, och en helt annan sak (ofta) att faktiskt använda sig av det. Verkligheten blir ju inte alltid som på pappret, kanske man kan undvika att göra samma misstag som andra gjort :) Mattias, vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker?
Skulle villja veta lite hur ni ser på böcker ang utveckling, vad skulle få just dig att börja läsa en bok? Anser du/ni att det saknas bra böcker? eller att ni inte vet vart ni skall finna dem? eller är det to m så att de som finns verkar för svåra och stora?
Finns det för få svenska böcker?
Funderar på att ev börja skriva en bok om utveckling på svenska, men vill veta om intresse finns, kommer man villja läsa en svensk bok om sånt som oftast står i engelska böcker?
Mvh JohanSv: vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Sv:vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Eftersom denna fråga är ställd i forumet ".net architektur" så anser jag inte att det är på något som helst fel i att boken skulle kunna vara Microsoft-centrerad. Jag utgår iaf att Johan talar om böcker som handlar om just .net-utveckling, annars håller jag med dig om att böcker bör inte vara för knutna till en plattform - många design böcker (om architektur) blandar fritt med olika programmeringsspråk etc. i en och samma bok, Fowler brukar inte vara blyg för detta =)Sv: vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Det missade jag... Övriga kommentarer gäller dock fortfarande.Sv:vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
/Mattias
PS. kommer inte ihåg hur man gjorde länkar... DS.Sv: vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Den kan man dels läsa pärm till pärm, men även använda som referens.
Den blandar teorin med exempel hela tiden också, så i det stuket är perfekt.Sv: vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Vad för bok hade du tänkt dig? Nyfiken. :-)
mvh JohanSv:vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Jag hade tänkt mig en bok som handlar lite om varje, först ev lite metaforsnack, lite arkitektur och dess vikt, refactoring och hur viktig kvalitéen och testning är, sedan in på någon slags metod som kan ge vägledning till hur man ev får fram en bra struktur och hållbar kod i allmänhet, fast nyttja C# som syntax. Kan det vara nått? eller är jag ute o cyklar? Tycker det finns för mkt svenska tekniska böcker men inga som tar upp problemen vi egentligen har.
Mvh JohanSv: vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Jag har kommit till insikt att detta är min svaga punkt och att jag måste göra något åt det. Utan att vara allt för insatt i problemet tycker jag upplägget känns bra. Tycker det låter vettigt med en "heltäckande" bok, även om det inte går att gå lika djupt i varje ämne som man skulle kunna göra med en bok för varje område. Men jag tror att det är tillräckligt för att man ska få upp intresset för problemen. Det tar ju trotts allt tid att läsa fler böcker.
För att svara på grundfrågan så är nog största orsaken till att jag inte läser så många böcker tidsbrist. På arbetstid har man ju fullt upp och lite till, sedan finns det andra saker man vill lägga tid på också. Engelska eller svenska spelar mindre roll, bara det inte blir en svensk bok med konstiga översättningar av viktiga begrepp, men det är jag ganska övertygad om att du inte skulle göra :)
/JohanSv:vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Det är sant, om det ev blir en bok, om jag nu tar mig tid o ev gör en så kommer jag skriva på svenska, tror jag, och ha eng ord för datasnacket för det är mer spritt i våra kunskaper. Fast mest för de ord som ev skulle få en annan mening för oss.
Böcker kan man ju aldrig få nog av så visst skulle en bok på svenska, om programutveckling, vara uppskattad. Däremot skulle jag tro att det blir svårt att hitta svenska ord för alla engelska/amerikanske datatermer. Går ju att köra med "svenglish" men det känns lite B...
Sen anser jag personligen att det inte saknas bra böcker. Vill man ha tag i dem är det bara att snoka runt på Amazon och läsa de kortare utdrag som ofta presenteras där. Annars kan man ju leta upp webbplatsen till respektive bokförlag och göra detsamma där.
Så ser i alla fall jag på saken.
/MarcusSv:vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Nja, saknas bra böcker kanske är fel, då det är skitsvårt att skriva bra böcker. Men att det saknas böcker som tar upp mkt om lite som en grund för dem som ännu inte känner till olika områden är främst det min idé syftar på, men jag kanske har fel. Det kanske inte alls skulle gå hem...?
Mitt problem är att jag som student har extremt ont om pengar, därför blir det inte så mycket över för "fritids litteratur".
Jag tror att det finns ett stort intresse hos studenter att köpa egentligen all typ av programmerings litteratur. Kanske lite reklam på högskolerna vore en idé?
Rörande vilket språk boken är på spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är att den är bra avgränsad, genomtänkt och bra skriven.
Mvh DanielSv: vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Sv:vad skulle få dig att läsa en bok om utveckling? eller fattas det bra böcker
Att lära sig av andras misstag då man inte hinner göra alla själv är ju en bra linje. Dock kan det vara svårt då man ev måste intervju en massa folk. Mina erfarenheter srcker sit till oorganiserade arbetsplatser med projekt som man inte enligt mig tagit på allvar eller strukturerat... Kan ju dock skriva lite om det och utifrån den kunskap jag har och det metodik jag kör efter kanske skulle minska många av dessa fel? De är ju ändå rätt klassiska så man vet ju många svar på hur de skulle undvikas. Dock är ju teori inte samma sak som praktiken. Så det är lättare sagt än gjort i många fall. Tragiskt men sant.
Idéen var god, hade (om det nu blir nått) tänkt ha med lite tips om fall jag vart med om som kunde ha förhindrats...
Mvh Johan