Håller på att göra en hel del applikationer med mycket statistik och det känns som att jag gör applikationer som kunde göras betydligt bättre. Är det någon som kan tipsa om någon litteratur/webbsida där det står en hel del om .NET och statistik där man kan lära sig en del och få nya infallsvinklar. Hittar inget bra. Inom vilket område? Är det för en kunds hemsida, eller statistik om personer, rörelser, mönster eller liknande? Mycket handlar om resultat från olika loggningar, men även resultat från olika personer. T.ex. Hans, Själva loggningen är inga problem, men koden för att sammanställa allt och visa statistik på ett bra och effektivt sätt är det som jag skulle vilja hitta och läsa mer om. Kom på ett exempel man kan ta. Säg att man har en webbsida med en loginfunktion. Sidan har ett x antal användare. Varje försök att logga in sparas i en databas för att kunna tas fram som statistik. Nu vill jag göra en sida där statistiken visas: Hans, Problemet är: Hur får jag datumen på det sättet i en datalist på ett bra sätt och hur hämtar jag datumet för att få fram den andra informationen :) Hum... Johan jag tror hans problem ligger i att han vill gruppera , det är alltså inte ett asp problem uten snarare en fråga hur man skriver sqlsatser som grupperar alla användare på samma datum. Nej då, Johan är rätt på det någorlunda Hans, Statistik
Gott Nytt År på er alla.Sv: Statistik
Sv:Statistik
Datum Person Resultat
--------------------------------------------------
2004-02-26 Person1 500
2004-02-27 Person1 400
Men även andra typer. Mest handlar det dels om personer, mönster och rörelse. Och det är sällan någon data är statisk.Sv: Statistik
Jag är inte riktigt med på vad du har för problem, vart osäkerheten ligger. Du loggar det du vill logga där du i dina rutiner får informationen du vill logga.
Jag vet dock ingen bok som tar upp ett ämne om bara detta. Loggning är som vilket problem som helst, en rutin du vill utföra precis där den sker. Dock kan du säkert hitta en del tips på hur man kan bygga effektiva hjälpklasser för sin loggning där man ex skickar in lite info...
Kolla på event viewer stödet i .Net, sök på MS logging application block. m.m.
mvh JohanSv:Statistik
Sv: Statistik
Datum Användare Antal inlogg
--------------------------------------------------------
2005-01-01 Användare1 5
2005-01-02 Användare1 7
2005-01-03 Användare1 0
2005-01-04 Användare1 2
Det här är ett exempel.Sv:Statistik
Hej... Alltså... Jag ser inte vart problemet sitter. För jag antar att du redan vet hur man sparar data och även hur man sisar data, vad du vill är ju just detta som du redan kan. Så skapa bara tabeller för det du vill logga, logga det du vill logga och sedan visa datan du loggat när du vill visa den :-)
Att logga är inte svårare än att göra ett Adress formulär som sparas ner i en db där du i en vy visar det som sparats ner. Det ensa som skilljer är vad du skall spara och det väljer du själv. Det är den info du vill ha som du sparar undan.
Datum (tja DateTime.Now ger dig denna.)
Användare jepp det får du när login lyckades ta detta värde.
Antal Login, tja hämta antallogin du sprat för användaren och addera med ett.
Lägg dessa i en tabel. UserLoginStatistic... På en sida läser du från denna o visar den i en grid eller liknande.
Mvh JohanSv: Statistik
Eller ska jag på något sätt göra så att det varje dag skapas ett datum i en annan tabell som jag sen hämtar från?Sv:Statistik
Du har ju DateTime som kan ge dig dagens datum. Du kan ju om du vill med din SQL fråga säga att du vill ha poster fårn datum till datum etc... så där har du ju inga problem. Du kan med DateTime bygga datum du önskar, ex lägga till dagar, veckor, månader, år, minuter och secunder du kan även dra av dessa.
SELECT * FROM UserStatistic WHERE datum = <någon kriteria> ex mindre än dagens. eller samma sam dagens, eller samma som egen typad.
Då har du en lista med det du är ute efter.
Eftersom tiden när nått loggades blir rätt unikt, om du även vill ha med timmar o minuter så bör dessa inte sparas för sig självt där du sedan från andra tabeller gör en reference till denna. Utan spara varje datum i varje unik statistikdel.
Alltså. Skall du spara login gör stabeller som ovan, vill du spara när man skickade ett mail, lägg det i en egen tabel osv... Du kan för att göra det lite enklare ha en statistik tabel där du har Datum, text och typ
i datum står loggens tid, i text vad som ang det som hände, och i typ vad du loggade. ex. Authentisering, MailNotification etc... Då kan du sortera resultat efter Typ. Och frå fram Datum och text.
Mvh JohanSv: Statistik
Sv:Statistik
Problemet är att jag ofta får en ful kod som är slö och ineffektiv och framförallt ganska grötig. Håller på att testa lite nu.Sv: Statistik
Ta en titt på MS SqlHelper den ger rätt stilig o ren kod. På 3 rader skulle du lätt kunna få fram det du vill snyggt... Men långsamt är jag inte med på? är det för att du läser in flera hundra tusen poster?
Mvh Johan