Någon som kan tipsa om en bra bok (eller ännu bättre, e-bok, lättare att ta med) för en total nybörjare inom området arkitektur? Jag har ingen aning om vad som kan vara lämpligt att börja läsa om, så alla tips och rekommendationer är till hjälp. Det finns så många olika områden inom arkitektur så min fråga är, vad för typ av bok kan du vara intreserad av, tex hur du ska bygga br ASP.Net lösningar, eller olika patterns etc? Egentligen vet jag inte vad jag vill läsa. Tänkte läsa lite på min kommande semester och funderar då över vad som kan vara nyttigt. Jag behöver lära mig att skriva mer strukturerade applikationer, så mycket vet jag, men jag vet inte vad som är lämpligt att läsa för att åstadkomma detta :) Det gäller både windows apps och ASP.NET, kanske mest ASP.NET då jag inte jobbat så mycket med det men vill lära mig. Johan D, Johan D, Andreas... Tack, nu tror jag att jag vet vad jag ska börja leta efter i alla fall. Om någon annan har en annan åsikt eller tips är det givetvis också välkommet. Johan N, Andreas, Johan, Design patterns är viktiga men glöm inte Antipatterns! Så sant så... Men först kan det ju vara bra att förstå patterns :-) Oj... Hur hinner man läsa alla dessa böcker och all litteratur som finns ?!?!? "Dock känner jag att iom att jag inte har någon akademisk bakgrund att det är Johan D: Rickard, Johan och Andreas,Finns det någon bra bok inom arkitektur?
/JohanSv: Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Ta en titt på MS Arkitektur site: http://msdn.microsoft.com/architecture/
Du kan även finna olika guildelines från PAG på denna site: http://www.microsoft.com/resources/practices/application/userinterface.mspx
Mvh Fredrik Normén N2 [MVP]
http://fredrik.nsquared2.comSv:Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Tack för länkarna, ska kolla dom.
/JohanSv: Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Om du är mindre intresserad av tekniken (vilket man borde vara) och mer intresserad av tankesättet för att sedan använda tkniken så är en bok om grundläggande systemutveckling rätt bra. Vet att det finns skolliteraturer som är rätt hyffsade som en start. Där kan du sedan avancera i bättre och djupare böcker.
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9144310420&mscssid=C0WL1Q7DH5DP8GX889WXCQLRVXMD2RMA
Mvh JohanSv:Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Det du först och främst måste känna dig bekväm med när du skall börja med architektur är att du besitter goda kunskapar inom OOP (klasser, gränsssnitt, polymorphism, inkapsling, ärvning etc.), då det är grundstenen (då utgår jag ifrån att det är oop-baserad architektur du är intresserad av).
Nästa steg jag hade valt hade varit att läsa på om Design Mönster, t.ex Gang of Four, för att få känner dom om vad det är, hur de används och vilka de vanligaste design mönsterna är. Har du denna kunskapen (OOP + Design Mönster) så har du väldigt goda förutsättningar för att börja skriva architekturellt bra kod.
Sen delar sig vägen i väldigt många avfarter. Du kan t.ex välja att studera DDD (Domain Driven Design) där en bra bok är "Domain-Driven Design: Tackling Complexity in the Heart of Software" av Eric Evans, eller SOA (Service Orientated Architecture) - det beror på vad du vill göra och vad du tycker passar dig, det finns väldigt många design sätt.
Martin Fowler www.martinfowler.com är en annan architektur guru som skrivit många bra böcker, där bland en väldigt välkänd bok vid namnet "Patterns of Enterprise Application Architecture". Till detta finns det en uppskö av hjälp medel så som t.ex TTD (Test Driven Design) ... Design och Architektur är stort, väldigt stort, och det grenar ut sig desto mer du lär dig :-DSv: Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Oj... hehe.. OOP före OOD? Detta misstag gjorde jag. Jag började läsa OOP för att förstå OOD för att jag hela tiden ville tänka "hur skriver jag kod för detta aggregat? hur gör jag det för association" etc...
Bästa tipset är egentligen att skriva ner vad man känner sig mindre bra på och sedan få ihop hur dessa påverkar ens process och börjar den ändan.
Ex.
Analys går först i ett projekt. Vad skall jag ha? (Specar)
Design nästa, Hur skall jag bygga? (OOD, Skikt, Lager etc...)
Implementation, Bygget (OOP....)
Testning ...
Frågan är om det är lättare att lära sig innifrån ut än uitifrån in? Hur uppfattade ni det?
Jag gick utifrån in då jag kommer mer från en designbakgrund än teknisk...
Mvh JohanSv: Finns det någon bra bok inom arkitektur?
/JohanSv:Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Att lära sig OOP före OOD anser jag inte vara något som helst problem - snarare är det så att jag vågar säga att en klar majoritet går just den vägen. När man programmerar så är det naturligt att lära sig OOP (Java, .NET, C++ mm) och då kan man ha mycket god kunskap om just OOP.
Sen börjar projekten växa i storlek och komplexitet och då börjar behovet av design och välstruktuerad architektur att bli större - förstå då är jag övertyga om att folk börjar vända blicken mot OOD.Sv: Finns det någon bra bok inom arkitektur?
MM kan vara så... Risken jag kan se, fasst det är det ju om man kör OOD oxå, men att man just Fastnar i OOPs ramar... Men ja det är ju inte säkert det heller... beror ju lite på hur böckerna är, har inte läst någon bok om ren OOP faktiskt så jag har ingen erfarenhet där... (Alltså hur dessa böcker är strukturerade.) Fick mina kunskaper via OOD böcker... Med Java som exempel dock, så lite OOP var det ju nu när jag tänker efter... Det var många årsedan nu ;-)
mvh JohanSv:Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Självklart är det individuellt, jag är också självlärd. Dock på högskolor och univsrsitet är inte OOP -> OOD vägen helt främmande. Antipatterns!
http://www.antipatterns.com/
/BennySv: Antipatterns!
Mvh JohanSv:Antipatterns!
Om man ska jobba 8timmar om dagen, och samtidigt läsa/labba,
så tycker jag att tiden räcker inte ens i *närheten* till, om man samtidigt
ska ha ett socialt liv med familj/vänner/fritidsaktivitet.
Jag ser MER än gärna tips från er som varit med ett tag, och hur ni gör/gjort,
för jag försöker hitta tiden att studera inför MCP men det är svårt när det är
så mycket på jobbet att orka när man kommer hem efter träning, lagat mat etc.
Jag är helt självlärd /experimenterande/böcker+forum, började när jag var 19
med ASP och VB5/6, jobbar numer .NET sedan Beta, och alla innefattande teknologier.
Jobbar numer som systemutvecklare.
Dock känner jag att iom att jag inte har någon akademisk bakgrund att det är
mycket viktigt för mig att ha ett par MCP i ryggsäcken, stämmer inte det ?
Tacksam för synpunkter och råd
Mvh, RickardSv: Antipatterns!
mycket viktigt för mig att ha ett par MCP i ryggsäcken, stämmer inte det ? "
Precix... Samma gäller mig. har dock en bra CV nu som hjälp mig på vägen, men det är många ggr
akademiker eller MCPare fått gå före för att de har just sin kunskap dokumenterat på nått sätt, sedan behöver de inte alls vara lika duktiga o erfarna som mig men det hjälps inte.
Jag får tid att läsa tack vare mina tågresor utan dem hade jag haft problem, då motivation inte direkt finns när man är hemma, då man har så mkt man skall stå i, särkilt om man lever själv.
Städa, fixa med papper, handla, ha tid med gym eller någon annan hobby, laga mat, tvätta etc etc...
Så tja jag är bara glad att jag har tågresorna...
Mvh JohanSv: Finns det någon bra bok inom arkitektur?
Något som du också borde läsa lite om när du får tid över är SOA (Service Oriented Architecture) Sundblad har några artiklar om detta på MS svenska MSDN site för arkitekter:
http://www.microsoft.com/sverige/msdn/architects/articles/
/Fredrik Normén NSQUARED2
Microsoft MVP
http://fredrik.nsquared2.comSv: Antipatterns!
Ja du - tid är alltid ett problem. Jag har tyvärr inte samma "lyx" som Johan att kunna läsa på vägen till och från jobb - det är så jobbigt att läsa när jag kör bil :-D Men för att dra en gammal klyscha så handlar det om prioriteringar.
Ser du det som en investering i dig själv, på så sätt att du blir en duktig och kompetent utvecklare så är det kanske lite annorlunda perspektiv - speciellt när just dessa sakerna kan ge dig ett bra jobb. Men visst, det är ont om tid, upplever det själv med jobb, flickvän, sport mm.. men istället för att sätta sig framför TV:n på kvällen så läser man en timme osv. =)Sv:Antipatterns!
Tack för input, ibland behövs det en bra putt eller kick för att kunna motivera sig själv. Jag lever ungefär likadant som dig Johan och då kan det vara svårt att hitta tid ibland..
Mvh Rickard