Läste en hyfsad bra artikel som Sten Sundblad skrev om SOA, Kände att jag ville förnya mina kunskaper om vart de står idag, Dock var det inte SOA biten jag tycker var det bästa utan förklaringarna kring hur man gått från "go to kodning" till "funktions" och vidare till "objekt orientering." Sten går genom lite olika typer av byggsätt, kanske du känner igen dig? Kul läsning i vilket fall. En bra Artikel ang arkiturer och paradgims...
Artikeln syfte är att presentera SOA som nästa generations arkitektur modell.
En sak som jag reagerade på var följande text;
"- Vi har gått från en funktionsorienterad till en objektorienterad paradigm. Nu är vi på väg att ta nästa steg mot serviceorientering."
-Sten Sundblad
Detta kan kanske skapa lite förvirring då varken Funktions eller Objekt Orientering är en arkitektur utan mer en teknisk-kod design. Jag vill mer påstå att vi gått från rena klient applikationer till web applikationer och nästa steg ev service oritnerad miljö med flera olika klienter.
Steget efter Objekt Orientering tror jag blir LOP (Language oriented Programming) som mer eller mindre går ut på att minska mappning mellan modell till kod där modellen i princip genereras till kod (i korta drag.) En liknande variant är Software Facotires.
Läs gärna artikel den ger en bra historik som ev kan vara till nytta nu och i framtiden...
http://download.microsoft.com/download/0/5/6/05632426-99e8-42be-9ffd-aa1c31567cc7/soa_oversikt_0410.pdf
Mvh Johan