Hej! Finns ingen direkt standard. ok... Det vore ju bara shysst att ha något att följa... Defaultstorleken på knapparna i .Net är väl idag 75*23 och det är denna storlek Microsoft brukar använda i sina applikationer, och har gjort så i många år. Tyvärr så var (är) ju defaultstorleken på knapparna i VB6 (och tidigare) alldeles för höga vilket har lett till många fula applikationer tycker jag :-) Har microsoft någon dokumentation som kan kika på eller hur har du fått reda på dessa mått. Alltså iigentligen kan man ju skapa ett eget regelverk. Men jag kände på mig att det kanske finns någon standard och microsft har ju en egen man kan använda. Någon stans bör det ju finnas. Har en gång i titden sett ett där de ex förklarar vad knappar menyer med ... efteråt betyder (att ny sida/form öppnas vid detta val) utan att man gör nått där man är. http://www.codeproject.com/dotnet/lhchangesua1.asp Det finns (fanns) en bok för längesedan som hette Windows Interface Design Guidelines. Den var full av regler, som MS själva följde. Det här kanske är vad du söker.Standard mått på formulär och knappar
Är det någon som vet var man kan hitta någon dokumentation på vilka standard mått som bör använda på formlär. avstånd mellan kanppar mm..
Jag har så hör skärmupplösning så när jag testar mina apps på andra datorer leder det alltid till att jag får bygga om.
/TyronneSv: Standard mått på formulär och knappar
Dock bör du själv sätta dem som flytande till skärmens (eller applikationens) storlek. Så de följer med när du maximerar eller ändrar upplösning.
Antar att du satt fasta punkter idag så de inte rör sig när man expanderar fönstret.
Mvh JohanSv:Standard mått på formulär och knappar
Anchor metoden brukar jag använda, utan jag var mest ute efter avstånd, höjd och bredd på saker.
Tack!
När det gäller avstånd och andra GUI-detaljer så brukar jag använda Microsofts applikationer som "mall" för hur mina applikationer ska se ut, men givetvis finns det många som inte håller med om det.
Hur som helst finns det nog ingen standard för detta, i alla fall ingen som <b>alla</b> accepterar.Sv:Standard mått på formulär och knappar
Annars fixar ju VS .Net standard påp knapparna för windows när man lägger till dessa kontroller.
Avstånd mellan knappar bör det ju finnas nått på oxå... Men hittade inget bra när jag sökte. Själv kör jag i regel att ha så pass mycket luft att man ser att det är två knappar och att de tillsammans inte ser grötiga ut.
| Knapp1 | | Kanapp2 |
Man skall även se till så interaktionsdesingen följer hela applikationen, det är nästan det viktigaste.
Ex har du en titel på samtlgia forms som förklarar vad formuläret gör skall detta finnas på ALLA forms.
Har man Ok samt Cancel skall man inte i ett fall ha Cancel och Ok.
När det gäller knappar som Delete m.m. brukar jag ha lite mer avstånd här för att markera att detta är en annorlunda handling. ex.
| ADD |
| EDIT|
<--- Met luft här
| DELETE |
Dock är det ingen standard men det gör just Delete lite mer tydlig och kan då undvika att man råkar trycka på denna när man gör en edit etc... Smaksak.
Mvh JohanSv: Standard mått på formulär och knappar
kanske kan vara något..
och windows xp ui guidelines:
http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/windowsxp/downloads/default.mspx
//RogerSv:Standard mått på formulär och knappar
/mickeSv: Standard mått på formulär och knappar
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnwue/html/ch14a.asp
Titta i underrubriken Layout.
//Håkan