Vad finns det för möjligheter för ljudprogrammering i .net (c#)? Hej Jörgen. Tack så mycket för svaret.ljud i .net
Jag kommer ihåg att jag var så otroligt fascinerad över Javas uppbyggnad av sitt Sound API , helt till jag upptäckte hur svårt det var att skapa egna instanser av Mixer. Men strukturen var precis i min smak. Där tog man ljud från flera källor och mixade ihop dem. Åtminstone var det så det skulle ha fungerat, men de existerande mixerna var så begränsade och att göra egna verkade väldigt krångligt.
Men hur är det med .net när det gäller midi och sampled?
/JörgenSv: ljud i .net
För att få ljud med .net så kan man använda DirectX, eller rättare sagt DirectSound eller DirectMusic.
Ett exempel på detta är det här http://msdn.microsoft.com/vcsharp/default.aspx?pull=/library/en-us/dncodefun/html/code4fun02032004.asp
Sök på MSDN Library och där kommer du förhoppningsvis hitta ett par intressanta exempel.
Ett annat hett tips är att googla lite, finns säkert flera artiklar och exempel.
/mSv:ljud i .net
Jag har inte börjat med .net "på riktigt" ännu, men kikat lite på c# som jag gillade skarpt vid första blick. Jag gillar det strukturerade sättet att programmera och har alltid lyckats bättre med krångliga algoritmer och invecklad struktur med java än t.ex. vb. Och C# är ju onekligen "ganska" likt Java. Men jag hoppas att det är snabbare, vilket jag har fått intryck av under mina små tester.
Ska kolla på exemplet
/Jörgen