Tjo! Om du kör samma program fast inte via terminal services, vad händer då? Vad händer om du kör direkt via query analyzer, samma problem? Får du samma fel på olika sql-servrar? Skrev det.. :-) Ursäkta, slarvigt läst. Spännande dock.. Du kan inte få ut nån info från loggarna?.. Finns inget spår alls i Eventviewern eller SQL Serverns egna loggar.. Nån fler loggar du har i åtanke? Förstår jag det. Du kan inte göra ett case av det då med Microsoft? Skulle jag gärna kunna göra.. men.. hur? =) har aldrig gjort det förut.. Ringa och prata med deras support och få ett case därigenom känns bara skrämmande.. :-P Nädå, jag körde 6 case inom loppet av en månad.Lagrade Systemprocedurer, sqlCommand, och Terminal Services..
Har ett mycket spännande problem här.. Jag har i princip gjort en applikation som skjuter av en bunke fördefinierade skript mot en vald SQL-server. För att skjuta av skripten använder jag sqlCommand-objektet.
Ett av dessa skripten innehåller ett par anrop till lagrade systemprocedurer (b.la sp_addmergepublication och sp_addpublication_snapshot).
Kör jag programmet lokalt så fungerar det utan några som helst problem, men om jag sitter kopplad mot en server med Terminal Services och försöker köra applikationen så kraschar den när jag försöker få sqlCommand att exekvera någon av ovanstående procedurer och slänger sig det värdelösa felmeddelandet:
"A severe error har occured at the following command. Changes, if any, should be discharged."
Det är inget rättighetsproblem då applikationen är inloggad som SA på servern oavsett om jag kör remote eller lokalt.
Kan återskapa problemet, så det är inte något som är beroende av en enskild server.
Någon som varit med om detta tidigare? Någon som kanske t.om sitter inne med en lösning?
BSv: Lagrade Systemprocedurer, sqlCommand, och Terminal Services..
Sv:Lagrade Systemprocedurer, sqlCommand, och Terminal Services..
kör jag lokalt, dvs direkt på maskinen och inte via ngt remoteprogram, så fungerar det perfekt.. kör jag grejorna i queryanalyzern så fungerar det perfekt.. använder jag osql.exe för att exekvera scriptet så fungerar det också fint.. =)
problemet uppstår just när sqlCommand() ska exekvera SystemSPs och man sitter på en remoteanslutning..
Har egentligen löst problemet genom att låta osql.exe exekvera scriptfilen, men vill väldigt gärna rota vidare och försöka få reda på varför sqlCommand beter sig som den gör.
Så här går det till: http://support.microsoft.com/gp/telephonems
1. Ring till Microsoft Support i Sverige, telefon 08-752 09 29
2. Uppge att du är ny kund och vill köra ett case med dom
3. Troligen måste du reggas upp och informeras om priset, om du inte har 2 fria case på din produkt vilket det oftast är.
4. Sen kommer du till nästa person
5. Den personen berättar du ditt fel för, vad som uppstår, vad du ser och vad du vill skall hända men inte händer osv. Du får också välja om du vill ha svensk eller engelsk support. Om det skall vara via mail eller telefon.
6. Sen får du ett nummer, det sparas som referens. Och där lägger ni på telefon.
7. Inom x timmar hör någon tekniker av sig till dig (beroende på avtal). Sen är det bara att börja rota i problemet tills ni kommer underfund med vad sjutton det är.
8. När problemet är löst så "stängs" caset och du är nöjd.
9. Om det skulle vara så att samma problem återkommer, kan du åter öppna caset.
Ja, det är väl ungefär så det går till.. Inge märkvärdigt alls med andra ord..