Tjenare! ¨Jag skulle nog ha svarat C# dock krävs att du har Framework installerat. Rickard, Alternativt tror jag att det ska gå att bara lägga med hela .net runtime med ctrk+c, ctrl+v metoden, vågar dock inte säga att det fungerar, tror dock att jag har hört om folk som lyckats Ledsen, läste inte uppgiften ordentligt första gången.. :) Ahh okej, .NET arkitektur var nog ganska dumt forum. beror juh självklart vad din "applikation" skall kunna göra. Kanske statiska html filer som man kan titta på.. Det finns ingen möjlighet att autostartprogrammet kopplar upp på internet? Iså fall får det ju att köra en sådan lösning. tyvärr faller detta utanför ramen med "alla datorer med windows på" Nej alltså jag kanske inte var tydlig nog. Jag ser två olika lösningar som jag skulle ha valt emellan. Det hela beror dock på vad du skall göra på datorn och hur pass stort projektet är. Hej Andreas och tack för ditt inlägg! .HTA var faktiskt ganska kraftfullt. Efter att ha läst mer om det men ändå inte varit övertygad gjorde jag lite tester med några virtual machines. T.om gamla windows98 klarar att köra .hta applikationer (dock måste de äldsta win98versioner starta programmet med "iexplore myapp.hta". Rickard, Ojdå, jag tror minsann att jag råkade klicka på fel sak helt enkelt. Siktade på löst, men råkade klicka på info/faq. My mistake =) Ytterligare en teknologi som du kan titta på är XUL, använder firefox istället för Internet Explorer och ger dig samma, eller större, möjligheter. Firefox är det bara att slänga med på cd:n med ctrl+c, ctrl+v Jag skulle föreslå Powerbasic. Du får en liten .EXE-fil som kan klara sig utan Runtime, DLL-er eller annat tjafs. Jag har gjort ett sådant program, det kan installeras av vem som helst utan några extra kunskaper utöver de man lär sig på en grundläggande PC-kurs. Mina kunder för programmet är till 95% inte några datorfreaks. Du kan själv testa programmet, det finns på www.ordkors.se där du kan ladda ner det och köra. De extra filer som finns med är data-filer med ord. Även bilder i programmet finns med i .EXE-filen, därav storleken. Powerbasic finns i flera varianter, en för rena konsol-applikationer och en för windows-applikationer. Och det finns ett mycket livaktigt forum som hjälper dig att lösa i stort sett alla problem. Kompilatorn kostar naturligtvis en slant, konsol-versionen kring SEK 700, windows-versionen kring SEK 1.400. kolla på www.powerbasic.com För ordningens skull: Enda relation jag har med Powerbasic är att jag är en mycket nöjd kund.vilken teknologi ska jag använda
Skulle vilja ha lite råd vilken teknologi jag ska använda och hur jag ska lösa en utmaning här.
Lösningen ska vara ett autostart (typ install) program som ska brännas ut på CDskivor.
Steg 1: programmet ska kunna läsa katalogstrukturen därifrån programmet körs, och lista knappar för användaren som representerar respektive katalog, och i varje katalog finns det t.ex en standardgif som ska representera "knappen" eller vad det nu blir. (katalogerna representerar olika språk)
Steg 2: Och när man klickat på, säg "svenska" - så ska programmet lista upp lite mer filer och kataloger som finns därunder, och läsa in en till standard gif-fil, och göra lite olika saker.
Krav: Programmet ska kunna köras utan att man måste ha VB6 runtime, .NET runtime, eller något annat förinstallerat. Programmet ska kunna köras i alla länder, på olika slags burkar, och funka i alla olika browsers om det ska vara browserbaserat.
Fråga: Vad ska jag använda mig utav? Klarar alla windowsversionet HTA (html applications)?, eller ska jag använda WSH (windows scripting host), eller kan jag läsa katalogstrukturer via Javascript och köra HTML ?Sv: vilken teknologi ska jag använda
Sv: vilken teknologi ska jag använda
Vill du inte ha en runtime så kan du inte välja .NET eller VB6. Frågan är väl lite felplacerad eftersom detta är ".NET Achitektur" forumet.
Fråga: varför kan inte .NET framework användas? Är det pågrund av målgruppen för applikationen? Vill du inte ha någon form av runtime får du välja C++, delphi etc.Sv:vilken teknologi ska jag använda
Sv:vilken teknologi ska jag använda
Men precis - får inte använda någon runtime, målgruppen är "alla datorer med windows på" :)
Och om jag inte kan C++ eller Delphi, och har lite för ont om tid för att fördjupa mig i det, vad kan jag använda sålänge som utför dessa relativt enkla sysslor ? Är HTA och/eller WSH något jag ska konsiderera?Sv: vilken teknologi ska jag använda
Sedan är det ju lite en fråga hur gamla dessa får vara, jag menar att man behöver knappast installera VB runtimes 4.0 på windows Xp, men det enda jag kan komma med som rent tekniskt förslag är C++
då i konsoläge och inte med .NET så klart.
Kan det vara något att fundera på kanske?Sv: vilken teknologi ska jag använda
Programmet måste ha ett GUI, html kanske funkar? kan javascript komma åt fso ? För med fso kan man ju lista upp kataloger eller hur, och fso följer väl med alla windowsmaskiner som standard?
det kanske ska vara ett sånt hta program (html application) ? Eller någonting med Windows Scripting Host?
C++ är inte ett alternativ för oss för vi kan inte det, och har just nu inte tid med att lära oss det för detta syfte, annars hade det varit perfekt. Ingenting som kräver runtimes kan jag använda.Sv: vilken teknologi ska jag använda
1. HTA/WSH/HTML : scriptbaserad lösning. Nackdelar är att det är script (IMO) och att du är beroende av versioner av WSH och i viss mån IE/browsers.
2. C++ : exe-fil med få beroenden. En enkel exe-fil med alla beroenden (dll:er) i samma katalog. Nackdelen är att det blir något längre utvecklingstid än t.ex. .NET samt att du inte kan C++ (ring mig, jag kan nog klämma in det i mitt program :-) ).
Det största problemet du har är förmodligen att du måste ha så få beroenden som möjligt. Den bästa lösningen på det tycker jag är en exe-file med få beroenden : C++ (eller kanske Delphi). Att du dessutom verkar behöva stödja olika Windows-versioner gör script-varianten ännu svårare.
/Andreas
/AndreasSv:vilken teknologi ska jag använda
C++ eller Delphi är idag inte ett alternativ så som det ser ut nu så blir det nog en av dessa lösningar:
* HTMLfil med två val: "installera .NET framework" eller "vidare till programmet". Nja känns ganska dumt.
* Batfil som försöker installera runtime silent, reagerar på felkoder, och när runtime är installerat startar ett .NET program. Känns bökigt.
* HTA fil som läser direkt från filsystemet där programmet befinner sig. Beroende på begränsningarna av detta så ser det ut som detta får bli lösningen idag. Hoppas en maskin med win98 kan köra hta och tillåter läsning från registret och filsystem!?
Mental notering: Lär mig C++ och Delphi när det finns tid =)Sv: vilken teknologi ska jag använda
.HTA kan skriva i filer med hjälp av FSO utan att blockeras access (som default), samt läsa (och jag antar) skriva till registret, och då kan man kolla om framework är installerat - om inte, exekvera installfil.
Tumme upp för .HTA för de som inte har tid att lära sig C++ eller Delphi men behöver enkla program utan runtimes !Sv:vilken teknologi ska jag använda
Kul att du hittat en lösning som du kan använda. Två saker - denna tråden är inte "info/faq" utan en vanlig fråga, samt om du är klar med tråden så glöm inte sätta dess status till löst.Sv: vilken teknologi ska jag använda