Hejsan. Andreas, <b>Om ni inte använder det, varför då inte?</b> Per: Och vilken miljö är det (inte .NET?)? Och mer specifikt varför inte? Hej, <b>Per: Och vilken miljö är det (inte .NET?)? Och mer specifikt varför inte?</b> Per, Är det någon som använt säkerhetsblocket? Eller gör alla sina egna användarmodeller med roller och hela köret? Jag misstänker att det är det blocket som flest har gjort på egen hand. Åh, förlåt. Kategorirubrikerna (såsom .net) är så små och lätta att missa. Per, Varför? Bättre att skriva all kod själv så har man maximal kontroll och lär sig och memorerar tekniker/teknologier så att man en dag kan vara den som skriver applicationblocks istället för att använda dem. Rickard, Är inte det här en mycket farlig inställning? Borde du inte skriva ett eget OS också då (OK, jag överdriver, men på vilken nivå slutar du skriva nytt)? Rickard, Jag har funderat på att det måste generellt sett vara bättre att använda befintliga välanvända ramverk just p.g.a. andra anställda lättare ska kunna använda dom. Det under förutsättningen att det är ett välkänt ramverk som löser mina problem. hmm.. jag vet inte men jag anser att när jag utvecklar för mitt företag handlar det inte om att ladda ner, det handlar om att bygga en lösning som fungerar för vårt företag och våra kunder, Daniel, Håller med Johan Fel av mig.. Någon som testat att köra: Eftersom jag varit delaktig i framtagningen av Ent Lib, så måste jag försvara det lite, även om jag inte gillar allt som blocket har ;)Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Jag bara undrar om ni använder MS Enterprise Library (se http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnpag2/html/entlib.asp ) ?
Det verkar innehålla det mesta som man behöver i en seriös applikation i form av infrastruktur (säkerhet, dataaccess, loggning, kryptering, cachning, exceptionhantering osv) som inte finns färdigt i .NET framework och det är dessutom väldigt konfigurerbart.
Om ni inte använder det, varför då inte?
Jag tänkte i första hand på ASP.NET-lösningar, men det fungerar tydligen lika bra på WinForms-lösningar.
Det verkar väldigt genomtänkt och komplett, men kan någon som använt det praktiskt i ett större projekt kommentera hur pass bra det fungerar i verkligheten?
/AndreasSv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Jag använder delar av det i olika projekt, vanligaste har varit exceptionhantering. Dataaccessstödet är jag inte så glad för då jag valt att gå O/R vägen och använder npersist istället. Förövrigt håller jag med dig om att det är ett bra paket som fler borde använda för att korta ner utvecklingstider och öka kvaliten på sin kod.Sv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Jag programmerar inte i någon miljö där det kan användas.Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Det är litet det jag är nyfiken på; när passar det inte? när går det inte? vad är bra/dåligt?
Dataaccessbiten är inte jag heller så sugen på då jag också går O/R - spåret (fast gärna nhibernate eftersom jag använt hibernate i Java en del).
Jag använder dem inte idag. Använde dock Dataacessbiten i en egen O/R Mapper som jag byggde och i vissa specifika dataklasser. På senare tid har jag jobbat i projekt där något annat vart datakälla och eller man redan har byggt upp sitt egna ramverk för dataacess.
Men inget ont om Dataccess blocket, det är helt ok och nästan ett måste för alla som idag går mot ADO .net och inte nyttjar andra ramverk.
Exception blocket nytttjar jag inte, dock byggde jag en liknande fast nerbantad version en gång för skoj skull som jag då nyttjade. De senaste projekten har det vart sämre med felhantering. I det jag jobbar med nu kör vi med Log4Net som är liknande ramverk som Exceptionblcoket. Log4Net kommer från Log4j (java som med allt annat bra :-) )
Hade dock valt Exceptionblocket om de inte redan gjort sitt val.
Övriga block har jag gluttat på men inte direkt använt. Då mina projekt hittils inte krävt dem.
Men det är för att det vart mer backend programmering.
Annars fungerar de bra och i stora projekt nästan ett måste då de ger funktionalitet som kan dra ner på utvecklingstiden m.m. tack vare sigg enkla API (när man väl kan det då ;-) )
Mvh JohanSv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
PHP och Linux.Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
<b>PHP och Linux.</b>
Vilket gör det ganska ointressant att du svarar på ett inlägg i .NET -> Architektur forumet ? =)Sv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Ärch du får svara var du vill ;) Håller med att det är lätt att missa ibland.. har själv varit i färd med att skriva ett par svar och kommit på mitt misstag mitt under skrivandets gång :-DSv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Bättre med teori och kodexempel så att man får implementera själv.
Spara tid ? = Copy & Paste ! Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Intressant, men jag lovar dig att du kommer inte memmorera hur dina ramverk är kodade efter en längre tid. Sedan så får du ändå problemet som du tycker man löser då nya anställda skall använda ramverket du byggt. Och ev kanske du to m. med ottur råkat bygga ett ramverk som inte alls är så logiskt som de som finns idag. Om du vill veta teknologin kan du kolla i blockens kod, den är öppen. Men du vinner inga fördelar med att bygga egna som speglar dessa som finns idag.
Vad menar du med att Copy & Paste spar tid? För mig är copy & Paste tecken på att man gör duplicerad kod som jag vet ger spagetti i mängder.
Mvh JohanSv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Det bästa är väl att använda välbeprövade och flexibla bibliotek som många andra använder och därmed är genomtestade. Att sedan MS har designat det som en Best Practice borde även borga för att grunddesignen är välgord.
Att Copy & Paste-programmering skulle spara tid anser jag vara mycket felaktigt. OK, det sparar förmodligen tid i det korta loppet (dvs just NU), men i det långa loppet så kommer det inte att löna sig. Vad gör du om du har utvecklat 5 st olika system med Copy&Paste och hittar en allvarlig bugg? Uppdaterar alla olika systemen? Om du dessutom har modifierat några (på olika sätt) av dem på vägen så sitter du verkligen i klistret.
Men som sagt, det är min åsikt som kan anses en aning pragmatisk.
/AndreasSv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Naivt. Visst på privata projekt men så fort man går över till kommersiella projekt i form av konsultuppdrag eller för en arbetsgivare så har man inte tid att leka fram en lösning med trail&error. Man behöver använda sig av bevsat fungerande lösningar som kan anpassas på kort tid. Tid = pengar och det kommer du aldrig att komma ifrån. Sv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Visst kan man bygga ett eget men då bör man ju helst dokumentera utförligt och tillföra något som inte redan finns. Att lära sig är bra men jag har ingen nytta av att en kollega lärt sig massor på nåt mumbo-jumbo som jag inte kan använda sedan.Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Det innebär kort sagt att om man laddar ner och styr får man alltid massa spagetti som varken vi eller våra kunder är minsta intresserad av. Och om kunderna inte är intresserade av mina produkter går de någon annanstans, och går de någon annanstans behöver jag inte programmera vilket innebär att jag får gå i pension, och får jag gå i pension behöver jag inte jobba...
Hmm.. kanske ska man ladda ner lite kod i alla fall ;-)Sv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Tycker du skall gå i pension ;-) Lika bra... hehe...
Nä ärligt, tycker du det blir mer spaggetti att använda ramverk? Det blir ju mindre kod vilket är fördelen till minimerat spagetti. Eller missuppfattade jag dig?
Mvh Johan (Inte nära Pension än ;-) ) Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Hur det kan bli spagetti när man minimera sin egen kodyta och använder sig av färdigtestad och beprövad kod är för mig helt oförståeligt.Sv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
lite för trött när man sitter på jobbet..
Jag menade naturligtvis inte ramverk.. missuppfattade alltihop när jag skrev mellan telefonsupportsamtal :-S
Blandade ihop lite frågor...
Vad jag menade är om man laddar ner fördig kod, (Vi tar ett exempel innefattande en hemsida)
från tex, php-nuke..
Sorry..
förbise mina inlägga bara...
Och ärligt talat.. verkar som att jag kanske ska gå i pension i alla fall.. men... jag är ju bara 30... men det är klart.. hjärnans livslängd är kortare på en del ;-)Sv:Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
http://www.rationalpath.com/ Sv: Använder ni MS Enterprise Library? Om inte, varför?
Grunden till Ent Lib, startades lite innan PDC 2003. P&P har haft flera olika block liggande lösa som kunde egenltigen snyggt grupperas till ett enda ramverk. Jag pratade med Ron Jacobs på PDC 2003 om detta och han tyckte om idén. Vidare så började ett arbete tillsammans med Tom Hollander (Som ansvarar för Ent Lib), där vi spånande på en grund arkitektur för att kunna få ihop blocken till ett ramverk, där möjligheten till att byta ut blocken mot andra skulle vara möjligt. Beroendet mellan blocken skulle också kunna minskas och nya block skulle skapas och läggas in i Ent Lib. Tanken med Ent Lib är följande:
Skapa hjälpmedel för utvecklare som ska både leverare bra kvalité och prestanda. Skapa block som reducerar fel som utvecklare kan göra, samt öka RAD (Rappid Application Development).
MS P&P vill leverara lösningar som ofta behövs i en applikation och hjälpa utvecklare att fokucera mer på det kunden vill ha, än att lägga extra tid på ramverk. Det kommer att komma lite fler block i nästa version av .Net som tex validering etc.
För er som inte är vana eller inte redan har färdiga ramverk för data access, så skulle jag rekommendera data access blocket. Jag skulle också rekommendera deras Exception Management som är ett block som jag använder i många app för att logga fel till olika data källor etc. För er som vill slippa skriva kod för autenticering och profilering kan ta en titt på desas Authentication Profile block. Deras cachnings block är mer anpassat för Win Apps än Web Apps.