Hej allihopa, Jag har använt hibernate (2.1.8) i Java en del och tycker att det är väldigt trevligt. På Java-sidan så finns det mycket dokumentation (se t.ex. http://www.hibernate.org) som förmodligen stämmer bra även på nhibernate (dock så är det bara upp till version 2.0.X som är portad, tror jag). Tomas,NHibernate i en flerskiktad lösning.
Mitt första inlägg här på pellesoft.
Jag har börjat titta lite på NHibernate (O/R Mapper) och tycker att att det verkar som ett trevligt sätt att arbeta mot databaser. Tyvärr råder det ju en väldigt brist på dokumentation kring just NHibernate.
Nu har jag dock märkt att lazy loadade collections i mappade objekt ställer till det en hel del eftersom deras parent objekt måste låsas till en viss session, detta eftersom orginalsessionen krävs då det är dags hämta collectionen. En lösning på detta är ju självklart att låta sessionen i DALet ligga öppen under hela applikationskörningen. Men det känns ju minst sagt som resursslöseri.
Det är lite svårt att ge en riktigt bra och djup beskrivning av problemet då jag som sagt är nybörjare på detta område. Men jag hoppas att ni skriker till och kräver mig på bättre förklaring om det skulle vara något ni är tveksamma över!
Jag undrar nu alltså om någon har implementerat NHibernate i en flerskickad lösning och hur ni gjorde?
Kanske angriper jag detta från fel vinkel?
Om någon sitter inne på några bra länkar till sidor som behandlar NHibernate så är det varmt välkommet!
Kanske är det t.o.m. någon som känner sig manad att skriva en artikel om att använda just O/R mappning i flerskickade lösningar?
Hoppas nu att det är någon som förstår mitt lite tarvligt beskrivna problem och att det hamnade i rätt forumdel.
/TomasSv: NHibernate i en flerskiktad lösning.
Jag kan varmt rekommendera boken "Hibernate in action", se http://www.manning.com/bauer .
På Java-sidan så använde jag Eclipse som IDE, och då finns det ett trevligt plugin som heter Hibernate Synchronizer som automatiskt synkar klasser med hibernate-mapping-filer.
Det som jag tycker är krångligast med hibernate är precis som du säger lazy loaded collections och sessions-hantering tillsammans med det. Det är dock relativt enkelt i en webb-applikation då man kan hämta en session i början av requesten och släppa den i slutet.
De lösningarna vi hade var iofs ganska enkla med Struts på JBoss med MS SQL Server som databas.
Sedan har jag inte testat de andra alternativen på -NET-sidan som npersist, det skulle vara intressant att se en jämförelse. Någon?
/AndreasSv: NHibernate i en flerskiktad lösning.
Jag vill bara slänga ut en url i tråden. www.npersist.com som är en svenskutvecklad O/R Mapper som är väldigt trevlig att använda.