Hej, Håller just på med ett projekt där jag har skapat en komponent liknande den du är ute efter. Jag har försökt göra den så generell som möjligt för att kunna använda den i kommande projekt. Beroende på vad du har för krav du får gärna titta på mitt "bygge" om du vill (c#). Hör av dig till mig på password@comhem.se i så fall. I asp.net 2.0 kommer det väl förbättrad språkhantering där varje språk ligger i en xml-fil. Och man kan ha en gemensam fil som används för hela projektet och en per sida. Kolla msdn så kanske du kan få några tips/ideér Har försökt hitta lite artiklar om det men har inte lyckats. Har du möjligtvis ngn länk? Språkhantering är inget rolig men är en utmaning. Tjena, Hej Tack har snackat lite med vänner i branchen och de menar också att hashtables är bra att använda. Så det kommer förmodligen att bli det jag använder. Finns det någon som skulle kunna tänka sig att förklara Hashtables lite mer ingående för en oförstående ;-)Tankar och idéer kring språkhantering
Jag ska snart inleda ett större projekt där språkhantering är mycket viktig. Tanken är att det ska kunna läggas till språk allt eftersom men inledningsvis är allt på svenska och engelska.
Min tanke är att inte behöva mappa upp de olika språken utan att köra databasen med en kolumn kallad typ langauge_id samt diverse texter och knappar hämtade från förslagsvis ett xmldokument.
Är det någon som har erfarenhet kring denna typ av byggen är jag löjligt intresserad av förslag och tips på hur jag ska kunna göra utvecklingen av detta så smidig som möjligt.
mvh,
ThomasSv: Tankar och idéer kring språkhantering
Sv: Tankar och idéer kring språkhantering
Sv:Tankar och idéer kring språkhantering
Sv: Tankar och idéer kring språkhantering
Jag har tidigare användt det hela och vad jag gjorde i det läget var förljande:
Application_OnStart
// hämta alla texter från databasen och lagra i en global hash-table.
HashTablen lagrar saker och ting mycket snyggt och smidigt.
I session eller liknande så sparar du vilket språk som är aktuellt och använder det som indata.
Tabellerna i databasen håller ordning på texterna så att varje text motsvaras av sida och kontrollid (vilket blir primärnyckel).
Byter användaren språk, byter du vara variablen i session.
//MikaelSv:Tankar och idéer kring språkhantering
Tack för svaret, men hur blir det för servern om man hämtar in en STOR mängd data i minnet på detta eventet? Kanske spelar detta mindre roll, jag vet inte riktigt. Jag vet inte heller hur pass bra det skulle vara om jag öppnade och stängde ett xmldokument varje gång jag ville ha ut en sträng som tex. knappen nedan, "posta ditt inlägg". Övriga texter och menyer kommer jag absolut hämta från databasen.
Kanske kunde Pelle själv tala om hur det är löst på denna sidan?
mvh
ThomasSv: Tankar och idéer kring språkhantering
Jag har själv gjort en lösningen med Hashtable-s i Cachen ( Asp.NET -applikation) och sessions-variabel & det funkar klockrent.
Ang. mäng data i minnet kanske det inte blir så mycket. Antag att du har 10 000 uppslag med ord/meningar och att de har i snitt 100 tecken så blir det i storleksordningen 1000 kB per språk. Rätt OK tycker jag.
Lösningen med XML kommer nog ta mer i minnet om du skall göra ett XMLDocument-object varje gång du ska slå upp ord till en sida. Om du använder XMLreader går det i o för sig inte åt så mkt minne, men går det tilläcklig snabbt?
Så jag röstar för Hashtabel (el. liknande) i primärminnet. RAM är ju så billigt nuförtiden :-)
/StaffanSv:Tankar och idéer kring språkhantering
Tack!Sv: Tankar och idéer kring språkhantering