Hej, En viktig sak som jag gick på när jag använde web var att jag vill uppdatera till SQL Server, detta går inte eftersom den inte går att installera på den... Det måste det vara enterprise till... Jonas,Licensfrågor: Windows Server 2003 Web Edition?
Jag undrar vad som verkligen ingår i Windows Server 2003 Web Edition? Det jag vill kunna göra är:
* Köra SharePoint Services mot MSDE (WSS, _ej_ portal)
* Använda egna webbparts som arbetar mot MSDE (exempelvis tidrapportering, etc; därmed egna tabeller och ev. databaser)
* Gärna utnyttja Reporting Services (men som jag förstår ej finns eller kan fås i MSDE)
SharePoint-applikationen är tänkt som en intern sida för företaget, men som de anställda ska kunna komma åt via Internet.
Vad jag förstår följer MSDE och WSS med Windows Server 2003, men räcker Web Edition för mina behov? Får jag licensmässigt använda det som jag vill? Kan jag, inte licensmässigt, använda det som jag vill? Får jag köra en SharePoint-sajt med som allra mest fem samtida anslutningar mot en MSDE-databas på en Windows Server 2003 Web Edition?
Vad jag vill "hosta" som användarna använder är:
* Internsidan (WSS, allra helst MSDE, men kan även köras mot Accessdatbas vid licenskris)
* Extern hemsida (ASP.NET, få besökare, kan vid behov köras mot Accessdatabas men vill gärna centralisera och använda MSDE)
Om detta går, verkar Web Edition vara ett fullt skäligt pris för en kraftfull server.
OOT-fråga: Hur kan jag administrera MSDE som följer med WSS 2.0? Jag kan se den via Server Explorern i VS.NET, men det följde inte med några Manager-verktyg till servern. Behöver jag installera dessa seperat? Behövs licenser?Sv: Licensfrågor: Windows Server 2003 Web Edition?
Sv: Licensfrågor: Windows Server 2003 Web Edition?
Här har du en liten jämförelse mellan de olika utgåvorna. http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/features/compareeditions.mspx