HEJ! Hej, Hej Johan och tack för visat intresse! Remoting borde gå bra att använda. Har själv använt det för att ha en receptdatabas i en lab och det var smidigt. Det som kan vara lite klurigt att fixa en bra metod för att hantera parallella uppdateringar. Att låsa objekten under manuell uppdatering är ju inte så kul, men samtidigt kommer det ju inte alltid att gå att slå ihop två ändringar. Du kan bygga en liter observer, denna Observer känner till klienterna. och Servern känner till Observern. HEJ igen Johan!Server - Clienter
Jag skall börja med ett nytt projekt och undrar om någon har lite idér att ge mig?
Jag skall skicka recept/data till en maskin från en PC, troligen via serieporten.
PC´n som har kopplingen till maskinen skall ha en databas över recept.
Access eller kanske XML?
Andra PC(ca 3st) skall ha en client. Där skall man kunna ändra recepten och kunna trigga en recept/data skickning till maskinen.
Skall jag göra en console server och köra den på datorn med kontakten med maskinen och göra en fönster client för användarna som skickar data till consoleservern via tcp-socket?
Vill en client ändra data för ett recept så skickas en begäran till servern och den läser ur databasen och skickar tillbaka till clienten osv...
Eller hur funkar .net remoting på object?
Hoppas någon fattar vad jag menar! Alltid svårt att skriva kortfattat...
TREVLIG HELG!!!
/AlexanderSv: Server - Clienter
Varför inte bygga en webb-aplikation där du från dina klienter nyttjar någon internetbrowser?
Om du inte vill köra en webbapplikation kan du i alla fall köa med webservices som gränsnitt för att
underlätta kommunikationsedelen, så slipper du bygga så mkt själv.
Varför Serieporten när du har nätverkskort?
mvh JohanSv:Server - Clienter
Har också funderat på en web app + ett console program.
Ett console program på servern för lite log/info vad som händer och även har den fysiska länken till maskinlinan (seriellt eller via tcp/ip till PLC´n).
Men om jag har en arbetsorderkö som visas i tex en listbox. Hur skall jag kunna uppdatera den hos alla web clienter om någon ändrar?
Remoting? Kan man dela ett dataset lätt med två program?
Jag funderar vidare och har du något förslag så mottages det tacksamt! Sv: Server - Clienter
Sv: Server - Clienter
Du skickar info till Observern som i sin tur skickar info vidatre till sina klienter.
Via Remoting (är nog smidigast).
/---------> Klient
Server ---> OBSERVER ---------> Klient
\---------> Klient
Mvh JohanSv:Server - Clienter
Jag är nog lite trög...
Skulle du kunna utveckla lite mera hur du menar. Web eller windows-app?
/Alexander