Sry för rubriken, men har haft detta medelande postat länge och fortfarande inte hittat nått svar. Det kan du egentligen glömma att få till speciellt bra. Om du inte prompt vill skapa en control, utan bara komma åt funktionaliteten, så Dessutom så är det så att .NET inte har fullt stöd för att skapa ActiveX-kontroller med .NET. MS säger att de kommer förmodligen kommer att fungera i IE, men där tar den officiella supporten slut. Tack för svaren.SE HIT! ALLVARLIGT PROBLEM
Hejsan.
Min fråga gäller alltså components. Att skapa en en egen control i net och använda den i
sina framtida applikationer är ju ett peace of cake, men att skapa en control i .NET som man vill
använda i Excel är ju inte alls ett peace of cake.
Vad jag undrar är om någon kan skicka mig i en riktning där jag kan gräva fram information
om vad som behövs göras för att få en control att funka i Excel. Jag har läst en del redan men
inte hittat någon lösning.
Förtydliga att det jag vill ha är en controll som har ett fysiskt gränsnitt mot användaren(Windows control library) fast jag vill köra den kontrollen i ett excel makro.
Med Vänliga Hälsningar
Heino Sv: SE HIT! ALLVARLIGT PROBLEM
Enklast att jobba med .net och office är med hjälp av Visual Studio Tools For Office. Där finns det integrationsmöjligheter.
Att göra en kontroll i .net och sedan använda den i ett macro kräver att du skapar Com Callable Wrappers och exponerar dem som com/active x kontroller.Sv: SE HIT! ALLVARLIGT PROBLEM
kan du ju alltid lägga in Excel som en kontroll i en vb.net app. och sedan bygga
till automationer mm.Sv:SE HIT! ALLVARLIGT PROBLEM
Jag har rotat en del i ämnet (behövde göra en ActiveX-kontroll som skulle köras i ett affärssystem där man kan använda AcriveX-kontroller), men har inte hittat något definitivt svar (officiellt från MS) på hur bra det egentligen går att skapa ActiveX-kontroller i .NET. Och gå tillbaks till C++ lockar inte, har man fått smak för managed kod så har man :-).
En liten länksamling i ämnet (med fokus på Office) kan du hitta på http://blogs.msdn.com/johnrdurant/archive/2005/08/10/net_to_activex.aspx .
Jag har jobbat litet med VSTO som nämndes tidigare, och det är nog bästa lösningen för dig då du kan göra dina egna formulär som du kan visa vid specifika events på dokumentet,
/AndreasSv:SE HIT! ALLVARLIGT PROBLEM
Synd att det inte finns nå bra möjligheter att skapa active X controler.
Blir väl till att använda VB6, eller så får jag helt enkelt bygga "controllerna" i kod i VBA.
Jag ska titta på Visual Studio Tools for office. Har faktiskt trotts mitt enorma letande
inte lyckats stöta på det paketet.
mvh
Alex