Hej En idé som jag kom på precis på en gång (om den sedan är bra eller itne vet jag inte...) är att du dynamiskt skapar en excel-fil på servern som du skickar till klienten, klienten ligger sedan och väntar på att servern säger att excel är klar. När excel-filen laddas ner så får man öppna den i excel (vad annars), excel-filen gör det den ska för att sedan anropa servern och säga att den är klar. Servern kan sedan meddela klienten nästa gång klienten kollar. De två lösningar som jag kan se är Måste det vara initierat av severn? Excell kan ju själv anropa en webservice och hantera datat för att sedan anropa servern och säga att det är klart.Kommunikation mellan web-applikation och en klientapplikation
Är det någon har en lösning på hur man bör designa en lösning mellan en web-applikation ( snurrar i t.ex. Ms IE) och en klientapplikation som t.ex. excel eller en egen applikation.
Det jag vill uppnå är att skicka lite information, i xml, från min web-applikation till en klient applikation, som tex excel, som i sin tur skall tex rita en graf och när excel har gjort detta så skall klientapplikation svara web-applikationen med att den är färdig.
Gör man detta med Com-teknik eller finns det andra lösningar?
Är det någon som har en bra lösning så ni gärn höra av ER.
Mvh/FransSv: Kommunikation mellan web-applikation och en klientapplikation
Fördel: Inget beroende av t.ex. COM eller ms ie.
Nackdel: Krävs lite resurs för att fråga servern hela tiden, användaren måste öppna excel-filen och inte spara denSv: Kommunikation mellan web-applikation och en klientapplikation
- Ajax.
Altså anropa webservices från din javascript kod och sedan använda svaret du får tillbaka. vet dock inte hur bra det fungerar med att skicka bilder tillbaka som xml-data :)
- ActiveX.
En activecX komponent som kör i din webläsare, där kan du i princip göra vad du vill utan http's begränsningar, kräver dock IE på klienten, men är det ett intranet så är ju det inget problem...
- MSv:Kommunikation mellan web-applikation och en klientapplikation