Jag håller på med ett program som erbjuder flera olika grader av funktionallitet. Nu vill jag på något sätt kunna "låsa upp" funktioner i programmet beroende på vilket utbud användaren köpt eller köpt till. Spara licensen i en fil låter inte så bra.Spara det i registret men någon form av cryptering. Du kan också ha ett licenssystem över webben via databas eller webbservice eller liknande för att aktivera nycklar. Edit: Nu har någon moderator varit inne och pillat i inlägget och fipplat bort en del av det jag skrev... Det förslaget verkar vettigt. Återstår då bara själva implementationen. Tror jag först kontrollerar nyckeln, sedan laddar jag de moduler som nyckeln "hänvisar" till. Borde inte påverka prestandan speciellt, då jag endast gör en kontroll i programstarten. Precis, om man vill kan man även lägga in något id för maskinen som programmet körs på som kontrolleras vid starten, då är ju nyckeln enbart giltig för den aktuella datorn. Men i sådana fall behöver du skapa en webbaserad aktivering. kolla det som finns i frameworket, licenceprovider.Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program
En ide jag har är att användaren får en kod som matas in i programmet (som sparas i en konfigurationsfil). Denna kod används sedan av programmet för att avgöra villka funktioner som kan användas. Vet inte om jag är på rätt spår.
Alla förslag tas tacksamt imot, men ett krav är att programmet inte fysiskt skall finnas i flera versioner. Alltså inga uppdateringar eller dyligt skall behövas. Om kodallternativet är bra undrar jag hur man bör implementera detta för att så lite som möjligt påverka prestandan.Sv: Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program
Låt användaren skriva in licensnyckeln en ggr och spara den i registret sen låter du ju ditt program kolla av nyckel och sen vilka funtioner som behövs.Eller så skapar du ett nytt registervärde som du sätter olika värden på beroende på vad dom har matat in för licensnyckerlSv:Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program
Sv:Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program
Jag har i princip gjort som Johan Bovin svarade mig i [Hantering av licensnycklar] Fungerar bra, men man ska ju vara medveten om att det inte är omöjligt att lista ut hur man bygger upp nycklarna om man lyckas dekompilera programmet.
/JohanSv: Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program
Sv:Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program
/JohanSv: Begränsa, eller låsa upp funktioner i ett program