Är det någon som har några råd kring hur jag ska lägga upp transaktionshanteringen rent designmässigt i en flerlagersapplikation? hej, Hej,Transaktioner
Sv: Transaktioner
Beror ju helt och hållet på vilket sorts transaktion du syftar på.
Är den en transaktion mellan flera funktioner? Dvs du utför en rad olika sparningar och uppdateringen i ex databas. Eller pratar du bara enkel sparning av en insert sats typ?
Det kan vara så illa att du ev måsta skicka med transaktions objekt via alla lager.
Regeln med olika lager är dock att inget underliggande lager pratar med överliggande lager vill man ha en rapport från underliggande lager till överliggande nyttjar man events. Det handlar om att ha lagrerna löstkopplade.
Transaktionshantering kan vara lite klurigt då de kan kräva olika implementationer beroende på vad det är man gör.
Det skall räcka att ha transaktionshanteringen i affärslagret och ingen annan stans. Men som sagt det finns undantag och det beror helt och hållet på vart kraven ligger och hur Stora dina transaktioner är.
Mvh JohanSv:Transaktioner
Ja det är lite olika där, men jag vill ju helt klart ha möjlighet att ha transaktioner mellan olika funktioner. Som du sa så bör ju transaktionerna ligga i affärslagret.
Har ingen större erfarenhet av transaktioner, vare sig designmässigt eller implementationsmässigt. Men innebär det här inte att affärslagret måste ha tillgång till connectionobjektet?
Jag har inget konkret projekt för det än utan jag ska börja på ett projekt som jag kommer att behöva transaktioner i och vill skaffa mig en överblick över hur jag ska tänka när jag ska börja implementera.