Hej det är några år sedan jag programerade i Visual Basic och använde då Visual Studie 6.0. Jag tänkte ta tag i detta igen, och betalade in medlemsavgiften i dag för pellesoft. Tänkte om någon kunne svara på några frågor. Det går inte göra nån ASP.NET med Visual Studio 6.0. <b>ASP 2 eller 1 Vad är skillnaden, vilket är bäst?</b> Som det har diskuteras tidigare brukar gammla VB 6.0 användare rekomenders att köra med C# eftersom man lätt lägger sig till men gammal ful vb vanor som man körde med i VB6.Börja med .aspx
Kan jag använda Visual Studio 6.0 eller måste jag köpa Visual Studio .NET?
ASP 2 eller 1 Vad är skillnaden, vilket är bäst?
Behöver jag någon bok för att komma i gång, vet att jag köpte SAMS ASP "Lär dig själv på 21 dagar"?
Hur börjar man lämpligast?
Tack på förhand MVH/BosseSv: Börja med .aspx
Gamla ASP(ej .NET) skrivs direkt i HTML-koden och inget särskilt program krävs. VB-script användes oftast som programmeringsspråk.
ASP.NET går också skriva med enbart textredigerare, men här rekommenderas att du använder Visual Studio .NET för annars blir det onödigt jobbigt och svårt.
Visual Studio .NET 2003 använder ASP.NET 1.x.
Visual Studio .NET 2005 använder ASP.NET 2.0.
Du gör enklast i att använda Visual Studio Express där programmet Visual Web Developer 2005 Express finns. Det är dessutom helt gratis.
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/
Det går t.ex. använda Visual Basic .NET som programmeringsspråk i ASP.NET. Du kommer antagligen behöva nån form av bok för att lära dig det om du bara använt Visual Basic innan,Sv: Börja med .aspx
Som versionsnumren "antyder" är 2:an en utveckling av 1:an. Om du inte har något krav att köra någon viss version beroende på att din server bara har stöd för den ser jag ingen anledning att använda något annat än det senaste. ASP.NET 2 har en del förbättringar som underlättar.
/JohanSv:Börja med .aspx
Programmerade själv i VB 6.0 inna jag gick över till .NET och C#