Vad finns det för fördelar/nackdelar med respektive? Typ CustomerManager som då tar hand om allt som har med Customer att göra, dvs skapa, spara, hämta, uppdatera osv osv.. Så tolkade jag också manager (om man likställer Manager med Repository eller serviceklasser, kärt barn har många namn), men i så fall ser jag ingen motsättning alls, tvärtom. Känns som att frågeställningen måste utvecklas lite, eller? Jag utvecklar gärna. Problemet är att jag är rätt grön, men då får ni fylla i när det blir fel. Nej... se, Jonas Salomonsson svar.. Domain Model vs. Manager Model
Vilken föredrar ni? Sv:Domain Model vs. Manager Model
Sv: Domain Model vs. Manager Model
Sv:Domain Model vs. Manager Model
Som jag har förstått det ligger, i Domain Model, all funktionaliteten för affärsobjekten i objekten själva, medan i Manager Model har man managerklasser som t ex skapar objekten.
Där tar min kunskap slut. Hade hoppats på ett givande resonemang om vilket som passar när och varför...? Sv: Domain Model vs. Manager Model
När man pratar DDD så har man Repositories, Factories och Services för att hantera det mesta av funktionaliteten.
Domaänmodellen representerar entiterna som mappar mot affärsproblemet. Den funktionalitet som finns i dem brukar vara rena affärsregler. Kolla gärna på http://domaindrivendesign.org/Sv:Domain Model vs. Manager Model
Men kan man inte säga att repositories är en managermodell, eller ett gränssnitt mot nästa lager. Jag tycker det går utmärkt att använda dem, och trivs väldigt bra med.. ManagerModel - Domain Model - Manager Model. Dvs, längst upp mot gränssnittet så finns en manager modell, denna jobbar mot en domain modell som representerar den modellen som jag programmerar mot. Mina respositories är managers som jobbar mot datakällan.