tjipp Jag skulle göra något i stil med följande: Det där låter ju som en vettig lösning, jag hade lite funderingar på att lägga till nån form av "relations"-tabell.storlekar i webshop
jag har "blivit med webshop"
dvs jag har fått den tveksamma äran att ta över drift/underhåll/utveckling av nåt hemmakodat "hittepå"
jag har nu lyckats att få den att bli en aning bättre anpassad för verksamheten, dvs ägaren kan administrera den ;)
nu kommer dock det som jag fastnat lite på
det ligger ju redan ca 5000 produkter i databasen
några av dessa är egentligen bara variationer, tex storlekar på t-shirts
det jag skulle vilja göra nu är att på ett smart sätt undvika att lista dessa som de listas nu
tshirt S
tshirt M
tshirt L
tshirt XL
och istället när man kommer till en sån produkt så vill jag lista "varianterna" i en select bredvid köpknappen
jag måste med andra ord på något sätt lista ut vilka produkter som hör till varandra.
att ha en av dem som "master" funkar lite halvkasst, eftersom om man tar bort/döljer denna så kommer ingen storlek att visas
Samtliga produkter har ett artikelnummer, och det är kunden inte så förtjust i att ändra på idagsläget, såvida jag inte kan ge homom ett jäkligt bra argument för att han ska ge sig ut på lagret och märka om ca 1000 artiklar
tips och ideer mottages tacksamt, både "konstruktions och db-mässigt
(jag kan dock inte ändra för mycket i DB eftersom sidan är uppe)Sv: storlekar i webshop
Du har nu en tabell "produkter" eller liknande. Med artikelnummer, namn och annat tjofräs.
Det allra enklaste skulle vara att behålla tabellen, eventuellt byta namn på den till något mer passande. Sen tar du ut namnen ur produkttabellen. Vidare gör du en ny tabell "Produktgrupp" eller liknande. Där lägger du namnen. Sen har du en foreign key i "produkter" som pekar på produktgrupp. Och så lägger du till ytterligare en identifierare för hur man ska skilja på olika produkter ur produktgruppen.
Alltså:
Produktgrupp
--
id
namn
(eventuell annan information som alltid är gemensam, t.ex. leverantör eller märke etc.)
Produkt
--
artikelnummer
identifierare
(all annan produktspecifik information)Sv:storlekar i webshop
då ska jag bara komma på hur jag löser detta, samt hur man på ett snyggt sätt får ut alla artiklar på själva shop-sidan.
i "produktgrupp" så är det väl även lämpligt att ha med produktkategori med ;)
då kollar jag väl lämpligast i denna tabell, och om det finns fler än 1 "giltig" produkt i "produkter" så skriver jag ut dessa i en select *phiew*
detta kommer kräva en hel del kaffe ;)