Hej! Ja, då har man blänkt till igen! Åtkomst till konfigfilen från separat klassprojekt
Jag har precis börjat med en Winforms lösning, ett område jag är ny inom. Jag har delat upp min solution på 2st projekt, ett där formulären ligger (presentation layer) och ett för alla mina klasser (businesslayer). Klassbiblioteket är tänkt att kunna återanvändas till andra winforms lösningar.
I klassbiblioteket har jag lagt in Repositoriesklasser i vars metoder jag tänkte anropa MS Enterprise Libraries(MSEL) dataaccess klasser.
I botten kommer det vara fler olika SQL Server-databaser och en Access-DB där datat ska hämtas.
Jag använder C#.
Mitt problem är att, även om jag skippar lösningen med MSEL och testar att skapa SQLConnections direkt i mitt klassbibliotek, så kommer jag inte åt mina anslutningssträngar som jag lagt i konfigfilen i mitt winforms-projekt och som jag kommer åt direkt i winforms-projektet med [Properties.Settings.Default.DBConnection]. Det kanske går att skapa en konfigfil i klassbiblioteket men då har endel av vitsen med återanvändning i senare applikationer gått förlorad.
Hur löser jag detta snyggast?
// HåkanSv: Åtkomst till konfigfilen från separat klassprojekt
Det fungerade precis så som jag tänkt mig men problemet var att jag stavade fel i min connectionsträng!
Tänk vad ett lunchbreak kan göra ibland! :-)
// Håkan