Hallå! En sådan lösning känns ganska "overkill" för ändamålet, men jag antar att du egentligen vill lösa problemet i utbildningssyfte och för att det är kul? ;) > En sådan lösning känns ganska "overkill" för ändamålet, men jag antar att du egentligen vill lösa problemet i utbildningssyfte och för att det är kul? ;) SQL-server replikering kanske? Har läst på lite om replikering, låter rätt vettigt faktiskt. Transactional updating låter klart roligast, jag tror att majoriteten av besökarna under lanet kommer vara inhouse så det borde inte vara så mycket uppdateringar externt då. Pingen är inga problem, allting står i samma by, och förhoppningsvis så blir det någon form av snabbare adsl/fiber för uplinkens skull. Nu tog det en intressant vändning, mailade utsikt igår (utsikt ägs av tekniska verken, och har hand om bland annat fiber/stadsnätet i linköping, och har sedan en massa isp:s under sig), och det finns faktiskt fiber indraget i byggnaden, och han lät inte avskräckt av att vi bara behövde anslutningen 3 gånger per år :)SQL Server över WAN/annan lösning?
Nu har jag ett intressant problem angående sql-server/.NET. Jag har ju tillgång till en massa kul ms-programvaror iom. att jag går på gymnasiet, vilket är trevligt, däribland sql-server.
Just nu håller jag på och larvar mig lite med föreningen Lantrojans nya hemsida (en LAN-förening där jag sköter tekniken) som kör lite halvstora, seriösa LAN i Ljungsbro. Jag fick dock lite kul idéer på senaste lanet, som för övrigt var i helgen, som jag inte riktigt vet hur jag ska realisera.
Just ligger nya hemsidan lokalt hemma hos mig på min vanliga burk då den är under utveckling, planen är dock att den ska flyttas till en "riktig" server någonstans i mitt hus när den blir deras ordinarie sida (webbhotell, vem har råd med sådant, å så är de inte flexibla heller ;) )
Jag har den enorma uppkopplingen 8/0,5 mbit från telia, och deras lanlokal (en pingisklubb där delar av styrelsen i föreningen är aktiva i pingisklubben) har fått ta del av ett enmansföretags internetuppkoppling, vilket även lanföreningen använder (var faktiskt med när vi drog sisådär en 70 - 80 - 90 meter nätverkskabel igenom hela huset), och den internetuppkopplingen är på hela 250/50 kbit eller något åt det hållet.
Nu till problemet: Jag skulle _väldigt_ gärna ha en intern webbserver i lanlokalen för att inte anstränga internetuppkopplingen så dant då den antagligen kommer utnyttjas flitigt då t.ex. forum ska ligga där, dessutom ska jag koppla ihop dhcp, dns och inloggningen på deras hemsida lite smidigt under just lanet. Och lite allt möjligt annat som kan vara intressant för lanet, typ turneringar och liknande.
Hur ska jag lösa detta? Hade det varit lite bättre anslutningar så hade det inte varit några större problem att låta sql-servern stå och tugga hemma hos mig, eller ta med den och peka om lite saker hemma bara, men nu klarar nog inte anslutningarna det riktigt... Så nu funderar jag nästan på om det skulle vara möjligt att göra någon form av speglad sql-server-lösning? Jag har ingen aning om hur det ska gå till... Skulle det vara möjligt att ha en sql-server hemma och en på lanet, och sedan få dem att synkronisera över den långsamma anslutningen? Känns inte riktigt optimalt måste jag säga :/
Några idéer? Jag har funderat lite smått på om man skulle kunna använda webservices på något sätt? Eller käkar det för mycket?
/Mvh
Oskar Johansson
PS.
Glömde säga att det senaste lanet var det lite över 30 personer som var med, och internetanslutningen användes rätt flitigt, så den är inte mycket att räkna med känns det som..
DS.Sv: SQL Server över WAN/annan lösning?
Det enklaste kanske vore att flytta servern till lokalen under LAN:et, men då blir det kanske problem med externa besökare istället...
Jag känner inte till vilka möjligheter för synkronisering som finns i SQL Server, men är det inte allt för koplicerade datastrukturer så är det ganska enkelt att bygga en egen synkronisering mellan 2 servrar. Väldigt lärorikt!
/JohanSv:SQL Server över WAN/annan lösning?
Det är lite blandade anledningar; en är som sagt ren utbildning, en är för att det förhoppningsvis är ett kul och intressant problem, och så till sist för att det vore extremt praktiskt ;)
> Det enklaste kanske vore att flytta servern till lokalen under LAN:et, men då blir det kanske problem med externa besökare istället...
Det är faktiskt min huvudidé då jag tror att majoriteten av besökarna under lanet lär vara deltagarna själva
> Jag känner inte till vilka möjligheter för synkronisering som finns i SQL Server, men är det inte allt för koplicerade datastrukturer så är det ganska enkelt att bygga en egen synkronisering mellan 2 servrar. Väldigt lärorikt!
Att bygga en synkronisering finns faktiskt med på min lista, men jag är inte riktigt säker på hur jag ska bära mig åt då... Det känns inte som någon kul lösning att bygga något sådant själv ;)
Just nu sitter jag och funderar på en helt annan lösning, eller till viss del samma som ovan; ska kontakta lite isp:s å se om man kan få dit en "engångsanslutning" lite lagom billigt (jag tror att det finns ett företag i samma byggnad som har fiber, och lokalen var inte för så länge sedan både vårdcentral, vilket den till viss del fortfarande är, och folktandvård, vilket den inte alls är idag) under de få tillfällen per år som det körs LAN. ADSL känns som att det skulle kunna vara värre att få dit pga. allt mojs i telestationerna dock..
ADSL från bredbandsbolaget skulle iaf. kunna ge max 20 mbit ner och max 3 mbit upp om man har tur. Fiber skulle vara ännu bättre, 100 ner och 10 upp. (Att tanka drivrutiner, något bios, ett flashspel osv. från 30 - 40 burkar samtidigt drar rätt bra ;) )
Någon som har någon annan kreativ lösning, eller en utveckling på någon redan föreslagen?Sv: SQL Server över WAN/annan lösning?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/replsql/replover_694n.aspSv: SQL Server över WAN/annan lösning?
Fast å andra sidan känns det lite lockande att låta webbservern hemma ansluta till sql-servern på lanet? Några råd om prestanda å liknande?Sv:SQL Server över WAN/annan lösning?