Finns det några andra design alternativ än DDD som ni skulle vilja rekommendera att man tittar lite mer på? du kan ju kolla på bara ORMapping i allmänhet. Bra frågor och jag ska försöka vidareutveckla min frågeställning. Om jag förstått ORMapping rätt så innebär det att man designar sitt DAL på ett visst sätt för att erhålla tex dynamisk sql m.m. DDD däremot handlar i princip enbart om att designa BLL. Det är mer BLL design som jag främst är intresserad av i denna fråga. ORMapping är dock intressant det också. Du vet inte någon annan BLL design än DDD? Det finns ju klassiska DNA maintainer o fetchers, dvs fetchers läser data ur db, maintainer lagrar...Vad finns det för andra alternativ än DDD?
Sv: Vad finns det för andra alternativ än DDD?
det går ju bra att ormappa utan att för den delen köra strikt DDD
men det beror ju lite på vad det är ute efter också.. är det en utvecklingsmetodik du vill ha?
eller ett alternativt sätt att hantera data i ett system?Sv:Vad finns det för andra alternativ än DDD?
Sv: Vad finns det för andra alternativ än DDD?
Det finns Managers o Handler patterns. OrderManger, OrderHandler.
DDD är mer sikta på business resten är egentligen vilka design pattern man vill nyttja o mönster man själv tycker om...
DDD är OOP i sin grund där man valt eniteter som databärare istället för readers o datasets.
Där man valt att kalla vissa klasser för services som inte är entitet och repositories som hanterar
dina entiteter. O/R mappers är inget DDD specifikt utan ett ramverk för att accessa data på ett effektivt sätt...
Du kan läsa en bok om SOA o se lite vilka tankebanor o lösningar de har där, de arbetar lite mer utifrån in med sitt tänkande... även om man inte bygger SOA app så kanske man gillar deras stätt att tänka när man bygger sin app.
Du kan läsa lite om hur MS tycker via deras Pattern & Practices exempel m.m.
Du kan ta en titt på Petshop, I Buy Spy Portal m.m. för att se lite hur det strukturerar sina mönster o så.
En annan trevlig bok som mer eller mindre handlar om att mappa sina use case till kod är Applying "UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development (3rd Edition)"
Sedan kan du se hur andra byggt o hur de tycker om att bygga o varför via forum etc... för att få smak om vad de ser för fördelar o nackdelar etc...
Mvh Johan