Jobbar idag med ett stort handläggarsystem med mycket tung datatrafik och många användare. På serversidan används java och klienten är i dagsläget VB 6. Problemet är dels att VB 6 är utdöende men vi har dessutom råkat på prestandaproblem. <b>Som jag har förstått det är problemet idag SOAP-hanteringen som tar lång tid, nånting med uppackningen av datat.... </b>fråga om .NET och soap...
Tidigare har vi gjort ett försök att gå över till web men det föll då (2003) på att man var tvugen att koda så mycket själv för att få till de ergonomiska aspekterna med tangentbordsstyrt handläggarsystem. Dyrt och tidskrävande och svårt att underhålla.
Som jag har förstått det är problemet idag SOAP-hanteringen som tar lång tid, nånting med uppackningen av datat.... Så nu är förslaget från arkitekten att undvika SOAP genom att använda en webklient (igen). Det jag undrar över, och hoppas att någon kan hjälpa mig med, är om inte .Net med valfritt klientspråk skulle kunna vara ett alternativ också? Som jag fattat det använder även den plattformen SOAP men jag undrar om hanteringen skiljer sig så man skulle kunna komma ifrån de prestandaproblem vi har idag?
Web känns inte speciellt lockande för ett handläggarsystem med höga krav på ergonomin så jag skulle vilja kunna komma med ett alternativt som ändå löser prestandaproblemen utan att göra avkall på användbarheten. Mycket möjligt att det har hänt en del med webutvecklingen sen -03 men det har jag dålig koll på...
Några kloka kommentarer? Jag är ju inte så kunnig på de tekniska bitarna som ni kanske har förstått så jag behöver lite input...Sv: fråga om .NET och soap...
Problem på serversidan (med Java), problem på klientsidan (VB6) eller problem med båda? Visst innebär SOAP lite extra data som skickas över nätverket, men det behöver per automatik inte ge några stora prestandaproblem. Jag har suttit snart två år med ett system som använder .Net på klientsidan + serversidan, webtjänster för kommunikation, "riktiga" entitetsobjekt som flör oss innebär lite extra merarbete i datalagret och särskilt stora prestandaproblem har vi inte. I vissa fall vet vi att saker kanske skulle ge prestandaproblem, men då gäller det ju att bygga sin arkitektur så att man undviker dem.