Halloj. Detta är lösbart och du löser det enkelt med t.ex. en webservice. Aha! Det låter som om Webservices kan användas till en jäkla massa. Måste försöka lära mig det. Hittills jag mest ryggat tillbaks när det börjar ältas WSDL, VSDISCO, SOAP och liknande, men jag måste försöka ta tag i det. Jag har bara inte hittat någon bra litteratur i ämnet. Hittade inte smidig howto nu, men det behövs knappas. Skapa ett nytt webprojekt och lägg till en webservice (asmx-fil), där finns en HelloWorld-funtion. Kör projektet, kopiera adressen i webläsarfönstret och skapa en webreferens till den adressen i din windowsapplikation. Jag säger som mannen i Felixreklamen Hoppa web services. Hämta data via LAN och VPN
Jag har en liten idé, men jag vet inte riktigt om det funkar.
Tanken är enligt följande:
På position A kommer man åt en SQL-server som står på annan ort.
På alla andra positioner är åtkomsten mot denna SQL-server spärrad (på IP-nr nivå).
Min idé, då jag bygger en applikation som kommer att användas på alla positioner är det tänkt är om jag kan ha en arbetsstation igång med en applikation som tar emot förfrågningar med vissa parametrar, skapar en SQL-fråga och hämtar resultaten, för att sedan vidarebefordra resultaten till applikationen som körs på position[x].
Jag försöker förklara med nedanstående bilder:
http://www.jaggernaut.com/nuvarande.jpg
Och vad jag vill åstadkomma.
http://www.jaggernaut.com/villha.jpg
Är jag helt ute och cyklar eller går detta?
Jag använder Visual Studio 2005 för programutvecklingen.
//JohannesSv: Hämta data via LAN och VPN
/JohanSv:Hämta data via LAN och VPN
Några tips på webbsidor eller böcker som tar upp ämnet, har som sagt letat, men inte hittat särskilt mycket?? Engelska eller Svenska spelar ingen roll, hellre engelska dock, då det brukar vara mer lättläst när det gäller datalitteratur.
//JohannesSv: Hämta data via LAN och VPN
/JohanSv:Hämta data via LAN och VPN
"Ja troor ja har kommit på konstruktioonen".
Tack för hjälpen. :)Sv: Hämta data via LAN och VPN
Titta på WCF istället. Mycket enklare programerringsmodell och massor med fler tjänster än du kan få till med WS.