Har ett business object som innehåller en property för status på objektet Jag hade skapat en egen typ med alla information om statusen (gärna ett value object). Flervalstyp i Affärsobjektet
string status
denna innehåller koden för statusen och i databasen har jag en tabell för hela namnet och en beskrivning.
När jag hämtar hem hela business objektet via en webservice så får jag ju med koden.
När jag sedan vill visa informationen om status vill jag skriva ut hela namnet, detta innebär att jag msåte göra ytterligare ett anrop till servicen för att hämta ut kopplingstabellen.
Skall man spara ner både koden och hela namnet i affärsobjektet som en egen typ eller finns det nån bra lösning på detta. Att jag inte sparar hela namnet direkt i Statussträngen beror ju på att jag måste ha kopplingen till lookuptabellen i databasen och när jag fyller på t.ex en combobox med data...Sv: Flervalstyp i Affärsobjektet
Typ
public class Status {
public int Id {
get;
}
public string Name {
get;
}
}
För att sedan mappa det ordentligt när jag hämtar själva root objektet.
Då har du förmodligen all information du behöver.
Ett annat alternativ är att bara skicka med fulla statusnamnet (isf för idt) och slå upp id't när du gör din insert.