Hej! Hej, Jo precis jag har en "egen" provider, närmare bestämt denna http://www.codeproject.com/aspnet/MySQLMembershipProvider.aspMembership med skickad lösning
Jag håller på att bygga en ny website som denna gånge är en skicktad lösning d.v.s Presentaion Layer, Business Logical Layer och Data Access Layer. Siter kommer använda sig av ASP.NET 2.0´s Membership system ihop med MySQL.
Membershipet och Data Access Layer kommer så klart jobba mot samma databas.
Problemet med Membershipet och den provider(till mySQL databasen) som jag fått tag på är att man gör en direkt koppling till databasen från Presentation Layer(där ex Membership login control finns). Det hade varit mer passande om detta gick genom BLL och DAL.
Frågan är nu hur jag kan åstakomma detta? jag vill inte gärna skriva om providern. Kanske det är okay att låta Membership kontrollerna kontakta mySQL databasen direkt från Presentation Layer?
MVH
snowmanSv: Membership med skickad lösning
Visst har du en egen provider som är specialgjord för MySQL?
Jag skulle nog kontakta min BLL via en egen provider, likt denna som ärver ifrån den vanliga MembershipProvidern http://www.koders.com/csharp/fidEB26DBAAE8466CB8FBDBBD686185DDB5B038EA33.aspx där jag anropar min BLL,
vilket skulle bli ungefär
public override void UpdateUser(MembershipUser user)
{
return this._userService.Save(user);
}
Eller är jag helt ute och cyklar hur du menar?
Sv:Membership med skickad lösning
Man kan såklart göra så att man lägger den i DALet istället och sen i PL så kallar man på BLLet som kallar på DALet, men detta krävs så klart en hel del extra jobb utan att man igentligen får något mer ut av det?
Det jag börjar fundera på är om en 3 skickade lösning verkligen är optimalt. Siten vi bygger kommer vara en större community, trotts detta ser jag inte att BLL kommer att göra så värst mycket merän att redirecta data mellan DAL och PL, den kommer troligen inte modifiera någon data med andra ord. Kanske man kan använda 2 skickad lösning istället? alltså PL och DAL?
Kanske en 3 skickad lösning lämpar sig bättre för ännu större projekt där man är många som sammarbetar?