Jag brottas med ett problem då jag har en .exe som idag installeras i program files. Till .exen så finns en databasfil som installeras i den aktuella user-mappen. Exe-filen är kopplad till databasfilen på det sättet att den är hårdkodad till att använda vissa kolumner i databas-filen. Jag tycker att det är rejält fult med exe i användarmappar. Bra, versionsmappar löser helt klart problemet. Tack för insikten!Om att lägga .exe i användarmappen (från setup)
I en nära framtid så kommer säkert en ny setup med ny databas (med fler kolumner).
Problemet är detta installeras i en Citrix-miljö då det finns en massa samtidiga användare. Även om installationen sker per användare så kommer de slåss om program files-mappen.
Vilka sätt finns att undvika det? Jag menar, varje användare skulle kunna välja själv en egen mapp att installera i. Alternativt skulle man kunna installera primary output i usermappen också - men är det OK? Vad tycker ni?Sv: Om att lägga .exe i användarmappen (från setup)
En vanlig variant är att helt enkelt under ens egenprogrammapp ha flera versioner:
Alltså istället för
...\ProgramNamn\programfil.exe
ha
...\ProgramNamn\1.0\programfil.exe
...\ProgramNamn\1.3\programfil.exe
...\ProgramNamn\1.7\programfil.exe
Detta görs av mycket program (säg, allt i Office-paket).
Något mer elegant kanske det vore att ha just den biten separerad till en annan fil, som man då kan ha i flera versioner. Ytterligare en variant är att låta gammal kod ligga kvar, och göra kontroller på vilken version av databasen man har. Båda de funkar ju i praktiken naturligtvis ganska sällan.
Och en sista variant är att helt enkelt alltid bara köra med senaste version, och se till att konvertera databasen.Sv:Om att lägga .exe i användarmappen (från setup)