Sitter och bygger (giswebb)applikationer där det redan finns färdig objektmodell/klasser (ArcGIS 9.2 Web ADF). Generellt brukar jag personligen dela upp mina webbapplikationer i tre lager (PL, BLL och DAL) enligt konstens alla regler... Ok, jag antar att jag formulerar mig luddigt? Just ArcGis är väl den applikation som har flest objekt i världen, 25.000 tror jag våra experter på ArcGis här har sagt att det finns. En oändlig flora med funktionsbibliotek för att göra mängder med funktioner. Jo så är det. ArcGIS Objects biblioteket är gigantiskt =) Vi har ett helt gäng på 20 person som utvecklar i denna miljö så givetvis. Dock ställer du tyvärr frågor som inte kan besvaras i ett mejl. Jag vet du har kontakt med jönköpingskontoret, kanske smidigast att göra ett litet studiebesök där :)Hur använda en objektmodell i tre-lagers lösning...(ArcGIS Server)?
Finns det några råd/tips om hur man ska tänka i detta fall när man ska anänvda en objektmodell?
Att använda vissa delar från objektmodellen direkt i presentationslagret känns inte så snyggt, men av prestandaskäl kan det väl vara motiverat? I detta fall handlar det om att så snabbt som möjligt endast hämta (geo)data till presentation (kartdata)...
Har sett många exempel på hur "folk" bygger applikationer runt just ArcGIS Servers objektmodell, men inte många exempel har varit speciellt strukturerade rent kod- och designmässigt. Oftast tenderar mycket av logiken hamna i presentationslagret (dvs. typ default.aspx.cs).
Antar att man använder objektmodellen på så sätt som om det bara vore "extra" klasser. Dvs. använder jag objektmodellen för att hämta data så görs det från DAL. Alltså typ PL -> BLL -> DAL.ReturneraDataFrånObjektmodellen.Sv: Hur använda en objektmodell i tre-lagers lösning...(ArcGIS Server)?
Men i princip har jag kommit fram till att objektmodellen helt enkelt används som om man fått lite extra klasser att använda. Dvs. man jobbar utifrån den systemdesign man har tänkt sig och använder funktionaliteten som objektmodellen ger där den behövs...Sv:Hur använda en objektmodell i tre-lagers lösning...(ArcGIS Server)?
Sv: Hur använda en objektmodell i tre-lagers lösning...(ArcGIS Server)?
I det här fallet handlar dock "bara" om Web ADF till ArcGIS Server 9.2. Den objectmodellen är betydligt mycket mindre.
Men det måste ju finnas fler personer som jobbat med .NET utveckling med en färdig objektmodell. GIS-världen kan ju knappast vara unik i det fallet.Sv:Hur använda en objektmodell i tre-lagers lösning...(ArcGIS Server)?