Jag håller på att bygga en webbshop där produkterna ska ha sina beskrivningar på flera språk. Ev ska man även kunna koppla prissättningen till region/marknad. För att lösa bägge problemen tänkte jag sno Locale-begreppet från .NET och ändra innebörden lite så att varje locale har ett språk, en regionstillhörighet och en valuta (och en koppling till en .NET-locale).Associationsproblem DDD/UML
Produktbeskrivningarna ska vara dynamiska och kundens ska själv kunna definiera upp vilka egenskaper/fält en viss produkttyp ska ha.
Då till frågan: hur modellerar man det här bäst med UML eller DDD?
Jag tänker mig entiteter för Product, Property, Locale, ProductDefinition samt PropertyDefinition.
En ProductDefinition kan flera PropertyDefinitions och varje Product ska implementera en ProductDefinition.
Det jag undrar mest över är kopplingen mellan Product och dess Properties och motsvarande -definitions med tanke på Locale-begreppet. Ska man använda någon form av trepartsassociation?
I databasen är det ju rätt enkelt, tabellen med Property-värden kan t ex ha följande fält:
ProductID, PropertyID, LocaleID, Value
/Fredrik