Jag har tänkt bygga ett enklare annonssystem som är tänkt att fungera så här: Det verkar som du hänger upp dig på begreppet "custom control". Generellt vill jag tipsa om att inte utgå från en teknik och sedan till varje pris försöka lösa problemet inom ramarna för denna. Vänd på tankesättet, utgå alltid från problemet och ta sedan reda på vilken eller vilka tekniker som är lämpliga för att lösa just detta problem.Går det att göra Custom Control av detta?
En annonsör laddar upp en banner med bestämda mått, detta lagras i en databas. Sen gör jag en app som hämtar värdena från databasen och gör om det till xml. Sen tänkte jag använda AdRotator för att lägga ut annonserna. Är det någon mening att göra en Custom Control av detta? Går det att göra en Custom Control av det? Är det någon som har en bra länk som man kan lära sig mer om Custom Controls? jag har inte hittat nån bra. Efter vad jag kan förstå så är grejer man vill kunna använda igen bra att göra Custom Controls av?Sv: Går det att göra Custom Control av detta?
När du ger din problembeskrivning tycker jag inte att begreppet "cutom control" dyker upp som den självklara lösningen på hela problemet. En "User Control" eller "Custom Web Server Control" (de två typerna av controller som asp.net erbjuder) används för att kapsla in ett beteende som har som syfte att leverera HTML. Sök på de båda begreppen på google så får du många träffar med bra information. En User / Server Control hanterar således endast GUI relaterad information, och ska aldrig hantera affärslogik eller logik för databaskommunikation. Därför löser en control kanske endast en del av ditt problem.
Jag tror du ska göra det enkelt för dig och göra ett vanligt web formulär med vanliga färdiga kontroller (TextBox, FileUpload osv), där man kan ladda upp sin banner (antar att det är i form av en bild). Bilden kan du spara antingen i databasen med ADO.NET eller i filsystemet med klasserna i System.IO.
Just AdRotator tror jag måste ha en Xml fil med info om bildsökvägar mm. som datakälla, denna får du i så fall skapa dynamiskt.
Ser alltså ingen självklar anledning att skapa en User / Server control utifrån din problembeskrivning.