Jag håller på med en sida där man kan lägga ut annonser. Till varje annons kan man ha max fem bilder. Bilderna har jag lagrat i en egen tabell med en främmande nyckel till anonnsen. Jag fattar inte detta med OOP riktigt ordentligt ännu, därför har jag ett par frågor hur jag ska göra detta. Hej, Vad tillför det till objektmodellen att annonsbilden vet vilken annons den tillhör? Ofta man ser (och gör själv) ett biderktionellt förhållande utan att kanske ens behöva det.... Det tillför en beskrivande modell :-) En följdfråga till detta. Kom ihåg att jag inte kan detta och att det är därför jag frågar:)Objektfråga
Är det fel att göra bilderna till ett eget objekt eller ska de vara med i annonsobjektet? Jag gör alltså ett objekt av varje annons.Sv: Objektfråga
Lämpligt är väl att ha ett objekt för annonsen och ett för annonsbilden.
Pseudokod:
class Annons {
private Int32 _id;
private String _titel;
private List<AnnonsBild> _annonsBilder;
// + properties ...
}
class AnnonsBild {
private Int32 _id;
private String _src;
private Annons _annons;
// + properties
}
"En annons har flera bilder, en bild tillhör en annons"
Sv:Objektfråga
Sv: Objektfråga
Det fina med OOP eller OO skall vi nog kalla det i detta fall är just att man skall kunna läsa koden som om et vore en bok. Objekten är substantiven metoderna är verben etc...
OOP handlar ju om hur man kodar sin modell med metoder m.m. för att bla öka läsbarheten.
Mvh JohanSv:Objektfråga
Blir det rätt om jag skickar in annons- och bildobjektet till samma db-klass? Eller är rätta vägen att gå att göra en db-klass för bildobjektet också och använda det returnerade id:t för att hålla reda på vilken annons bilderna tillhör?