Någon som sett om det finns arkitekturförslag för en import/export-modul? Behöver lite inspiration. Nu får du nog specifiera lite mer vad du vill göra. "import/export-modul" är lite väl generellt... Det var idén, att hålla det generellt. Då kanske jag kunde få förslag på saker saker jag inte tänkt på. Hej, Vad skall modulen göra? Mitt förslag följ "Provider" modellen Här har du annars en bok som tar upp lite desingpattern för bla ditt problem:Import/export-arkitektur
Sv: Import/export-arkitektur
/JohanSv:Import/export-arkitektur
Annars är grunden att ha en modul som ska kunna importera data från andra system via CSV-filer, web services etc. Modulen ska vara så generell som möjligt. Sv: Import/export-arkitektur
Du kan ju köra en web service med samma interface och kontrakt ut...
Sen i web servicen köra ett proxy pattern som slänger dig vidare till rätt import modul för rätt system som i sin tur har sin uppgift att hantera datat för sitt format.
---------> Import A
Data in ---> API (Web Service) -----> PROXY --------> Import B
-------> Import C
Om du vill ha pluggbara importmoduler kan du ex nyttja DI/IoC (Dependency Injection/Inversion of Control) patterns. Se MS entlib eller Spring .Net de har stöd för detta.
Om du inte vet vad det är så kort beksrivet är det ett mönster för att låta objekt skapas av sig självt där du ex via XML kan styra vilka objekt som skall skapas m.m.
Mvh JohanSv: Import/export-arkitektur
Om du har en plug-in för varje system (CSV etc) så finns det väl inget kvar för modulen att göra mer än att vara en behållare av inläst data.
Om du dessutom låter varje plug-in skapa en XML fil så fungerar XmlDocument bra som "modul".Sv: Import/export-arkitektur
Bygg ett interface som definierar vilka medlemmar som skall finnas för en export/import klass.
Sen bygger du klasser som implementerar interfacet och returnerar något gement. ex:
exemple i pseudo:
IExportable.vb
Export() as DataTable
Export() as String
ExcelExportable.vb
implements IExportable
Så bakar du in allt i ett klassbibliotek, kompilera till en dll.Sv:Import/export-arkitektur
Enterprise Integration Patterns
ISBN: 0321200683
Mvh Johan