Hejsan. Har kikat på div. ORM-lösningar ett tag nu, och har fastnat mest för IdeaBlade DevForce. Den är dock lite i överkant rent ekonomiskt ($15000 för Enterprise-versionen). Har du kollat på LLBGEN pro? Telerik har en orm också , den finns i en gratis express version och de har väldigt bra och snabbt support via deras forum och det finns instruktions videos etc. LLBLGEN har jag kikat lite på, men där verkar lite knepigt att lösa disconnected-biten om jag minns rätt. Om jag inte minns helt fel så borde det inte vara några problem med disconnected när du kör med llblgenpro, det finns två templates som standard, en med "automagik", och en "manuell". Du har nog bara sett den "automagiska" "Har inte riktigt fått kläm på hur man kan lösa disconnected-biten med NHibernate heller. " "Vad är det du vill lösa?"ORM Rekommendation?
Vad jag är ute efter är:
Någorlunda transparant cachning
Möjlighet att överlagra genererade properties (helst inga partial-varianter alltså)
Offline/disconnected-läge
LINQ-stöd
Flexibel fysisk arkitektur (gärna någon form av objectserver)
Någon som har något tips med rimlig prislapp?Sv: ORM Rekommendation?
"Möjlighet att överlagra genererade properties (helst inga partial-varianter alltså)"
Om du nu ändå skall skapa subklasser varför inte bara låta bli att automatgenerera?
I vilket fall, pris/prestanda är NHiberante med ActiveWriter oslagbar.Sv:ORM Rekommendation?
http://www.telerik.com/products/orm.aspxSv: ORM Rekommendation?
Telerik OpenAccess är nog bästa alternativet hittills. Vid första anblick gillade jag inte riktigt den genererade koden, men det är ju lite av en inlärningsfråga.
ActiveWriter har jag helt missat ser, ser intressant ut. Har inte riktigt fått kläm på hur man kan lösa disconnected-biten med NHibernate heller.
Ang. att överlagra properties känns det som en bra kompromiss mellan att skriva rena POCO-klasser, och helt genererad kod. Sitter med en befintlig databas med mer än 200 tabeller, och min hemsnickrade ORM-lösning börjar kännas lite daterad (LINQ vore ju trevligt att kunna klämma in tex).
DevForce funkar så, och jag har ett annat projekt där jag använt deras Express (gratis), med gott resultat. Nu har dom plockat bort Express ur sortimentet, och vill man ha alla godbitar så är det Enterprise som gäller...Sv:ORM Rekommendation?
Sv: ORM Rekommendation?
Vad är det du vill lösa?Sv:ORM Rekommendation?
Dels kunna fortsätta jobba mot lokal cache, dels spara ner state & cache på disk, för senare synk mot databas.