Någon som har erfarenhet av Rockford Lhotka's CSLA.NET-ramverk? http://www.lhotka.net/ Hej, jag har ingen erfarenhet av detta framework men generellt är ju alla ganska bra eftersom man får med så mycket och det i sin tur ser till att man inte missar massa viktiga delar. Jag tror personligen att det ramverk man är van vid fungerar bäst - inlärningstiden på många av dessa nya ramverk blir mer och mer komplext för att få med "allt" och ibland är det bra, ibland inte. Jag har testat det litegrann, men tyckte att det var väldigt mycket "overhead". Bra funktioner för databindning osv, men man måste verkligen köpa koncepten med root-objekts osv för att det ska funka. Blev även bökigt om man villa ha egna basklasser, pga generics.CSLA.NET-ramverket
Är det bra eller "mindre bra"?
Vad finns det för fördelar och nackdelar?
Jag har bara testat det väldigt lite än så länge, ett första intryck är att det verkar som att man måste skriva (eller i viss mån generera) väldigt mycket kod för att utföra relativt enkla uppgifter? En klar nackdel alltså.
Ett annat intryck jag får är att vid googling så får jag mest träffar från runt 2004-2006 (förutom på Lothka's egen site förstås..). Kan det vara så att CSLA.NET "redan" blivit en dinosaurie? Även det en nackdel i så fall.
Konceptet med DataPortal verkar vara rätt ok, men det känns som att det finns risk för en gigantisk drös med FetchCriteria-implementationer?
Jag hoppas på en livlig diskussion nu och hoppas speciellt på att erkänt duktigt folk som Normén, Löwendahl och varför inte Pelle själv triggar igång ordentligt! :)Sv: CSLA.NET-ramverket
Som det ser ut så handlar detta ramverk främst om att skyffla data till och från databasen på ett snyggt sätt och det finns många liknande tekniker. Så, vilken är bäst? Ja, den man trivs mest med och känns flexibel och stabil skulle jag säga.
Varför inte prova och gör en liten "review" av detta och skicka upp till pellesoft för att ge dina intryck och funderingar samt tips till andra vad du tycker är bra och dåligt. Sv: CSLA.NET-ramverket
Sen läste jag boken för 2005-versionen, men försökte använda senaste, och det var mycket som var förändrat. Men det har kommit en ny utgåva av boken nu, så det bästa tipset är väl att läsa den.