Det är så här att jag hittat en kurs i Domain Driven Design som baseras på Jimmy Nilssons DDD-bok. Det som jag funderar över är varför man valt att använda sig av Linq2Sql istället Nhibernate. Någon som har lite tankar i området? Jag skulle tipa på: Det ligger nog en hel del i det du säger att det går snabbare att komma igång med Linq. Men hur är det med Microsofts approach till Linq-to-sql. Skulle inte de sluta med att vidareutveckla det i och med Entity Framework? att linq2sql skulle vara discontinued var bara ett rykte som spreds i blog världen efter pdc'n Jag ser inga större problem med att köra DDD via L2S.DDD med Linq eller Nhibernate?
Sv: DDD med Linq eller Nhibernate?
* Det går snabbare att komma igång med L2S (Linq-To-Sql) än med NHibernate (NHibernate har högre inlärningströskel än vad L2S har, enligt mig)?!
* Ingen eller svag kännedom om NHibernate hos läraren?! (Man vill inte lära ut saker man inte känner bra till om.)
Visst NHibernate är kraftfullt och du har bra mycket fler möjligheter i NHibernate, men långt ifrån lika enkelt att komma igång med som med L2S skulle jag säga. I kurs där det handlar om att lära sig DDD (Domain Driven Design) så är det enklare att använda något som är "lättlärt" så man kan lägga mer fokus på själva huvudämnet, alltså DDD.
Jag skulle säga: Att göra en kurs i DDD där du använder NHibernate, så skulle jag förslå att man bör ha kännedom om NHibernate, och gärna nyttjat det någon gång tidigare. Det kan ta mycket energi från en kurs som handlar om DDD om man skall simultant lära sig NHibernate.
Kursen handlar nog mest om att lära ut DDD, och förstå hur du kan implementera en DDD i koden.
Sv:DDD med Linq eller Nhibernate?
Sv: DDD med Linq eller Nhibernate?
har för mig att Johan Lindfors på Microsoft dementerade det i ett msdn radio avsnitt
kan ha varit det här avsnittet http://channel9.msdn.com/posts/MSDNSweden/Johans-Piiip-show/Sv: DDD med Linq eller Nhibernate?
Det finns vissa koncept som du kanske inte kan fixa, t.ex. ValueObjects.
L2S är heller inte POCO, dock går det handkoda L2S entiteter så att de blir tämligen rena ändå så det är inte ett jätteproblem IMO.
Allt det kan du göra med NH, men som sagt, NH har högre inlärningskurva och mig veterligen så har de fortfarande inte fullt stöd för Linq queries.
Linq queries är en väldigt trevlig fördel med L2S eftersom man kan koda sina DDD repositories mot ett abstraktionslager som gör det möjligt att plugga in tex L2S som motor eller L2Objects och på så sätt få kod som är extremt testbar.