Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara min fråga så jag ger ett påhittat exempel. Göra fel i jobbet?Betala om man gör fel.
Om jag tillexempel jobbar på resebyrå och beställer flygbiljetter åt kunder och så råkar det bli fel datum på biljetterna.
Kan företaget hålla mig personligt ansvarig eller är det de som får stå för kostnaden?Sv: Betala om man gör fel.
Svaret är anpassat efter det specifika exemplet med resebyrå/biljetter men borde vara tillämpligt även på liknande situationer i vanliga arbeten där man säljer tjänster eller produkter.
Om det inte är särskilt reglerat i anställningsavtal eller kollektivavtal (det borde vara utomordentligt ovanligt att sådant regleras däri), kan företaget/arbetsgivaren självklart inte kräva dig på ersättning för fel du gör i dina sedvanliga arbetsuppgifter.
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att ett företag som kräver sina anställda på en sådan kostnad är oseriöst.
Skulle du göra fel ett otal gånger eller överhuvudtaget vara ytterst klantig och inte följa instruktionerna du får, kan det förstås vara ett skäl för uppsägning av personliga skäl.
Speciella regler gäller sedan för uppsägning av personliga skäl.
/Kajsa Blomgren