Jag undrar om det finns någon typ av standardavtal som enskilda näringsidkare kan använda sig av när man skall utföra tjänster för andra näringsidkare? Exempelvis om jag skall utföra en itrelaterad konsulttjänst till ett annat företag. Det kan svårt att formulera exakt vad som skall uppnås för att uppdraget skall anses utfört. Har du några tips om hur man bör förhålla sig till detta? Själv är jag helt ny företagare och har inga som helst erfarenheter av avtalsskrivning. Hej igen!Skriva ett avtal för konsulttjänst näringsidkare-näringsidkare
//FreddeSv:Skriva ett avtal för konsulttjänst näringsidkare-näringsidkare
På marknaden finns ett antal standardavtal för tjänster, It-företagen har dock tagit fram ett som är anpassat efter branschförhållandena, AB 90, version 2004 är det senaste. Detta är mycket använt och uppskattat. Avtalet kan beställas från www.itforetagen.se
Alla standardavtal är dock, som framgår, just standardiserade. Det gäller alltså att vara vaksam på att avtalets grundats på processer som verkligen passar ens egen produkt eller tjänst. Vill man skräddarsy avtalet kan man antingen anlita jurist för utveckling av ett helt nytt avtal, eller teckna tilläggsavtal som kompletterar standardavtalet. Det är dock viktigt att tänka på att det inte är så lämpligt att börja stryka i befintliga avtal, är det mycket ändringar är det bättre att upprätta ett nytt från grunden.
Avtal mellan näringsidkare regleras också, om avtalet skulle visa sig ha brister, genom Lag om avtalsvillkor mellan näringsidkare och Köplagen.