I ett av mina konsultkontrakt står det att eventuella tvister skall lösas i skiljedomstol enligt "Handelskammarens förenklade förfarande" eller något liknande. Hittills har jag inte haft några sådana tvister och hoppas inte att jag ska råka ut för det heller, men jag är ändå nyfiken på att veta vad det är eftersom det står i kontraktet. Vad är egentligen en skiljedomstol och vad skiljer förfarandet från en vanlig domstol? Är det bra eller dåligt för mig om det står i kontraktet, eller spelar det ingen roll? Bra fråga! Ska övervaka svaret med spänning =) Bara av rennyfkenhet - men borde du inte kontrollerat detta innan du undertecknade? Jag hade aldrig vågat skriva under ett juridisktdokument som konsult om jag inte förstod evtentuella konsekvenser som kan uppstå. Hej igen, Andreas skrev : Per, Andreas,Skiljedomstol
Sv: Skiljedomstol
Sv: Skiljedomstol
Ett vanligt skiljeförfarande innebär ofta höga kostnader och mycket begränsade möjligheter att överklaga. På plussidan ligger att det går avsevärt snabbare än en prövning i allmän domstol. I många fall anses skiljeklausuler ogiltiga vid konsumentförhållanden.
Därför har Handelskammaren tagit fram ett nytt förfarande, som är menat att vara billigare.
Detaljerad info hittar du på http://www.sccinstitute.com/se/Regler/ under "regler för förenklat skiljeförfarande".Sv:Skiljedomstol
"Bara av rennyfkenhet - men borde du inte kontrollerat detta innan du undertecknade? Jag hade aldrig vågat skriva under ett juridisktdokument som konsult om jag inte förstod evtentuella konsekvenser som kan uppstå."
Det är skillnaden mellan dig och mig. Jag är modig och skriver på allt som verkar ge mig cash :-)Sv: Skiljedomstol
Definitionen på mod är inte glasklar hör jag ;-) Givetvis får man väga in vad projektet och kunden är för något om man skall börja oroa sig för skiljedomstol etc. Större företag / projekt = mer att oroa sig för, så det är troligen en övervägningsfråga - även för Captain.Konsult ;))Sv:Skiljedomstol
Du har givetvis rätt, och en dag kommer jag nog att få betala för att jag sällan läser/bryr mig om det finstilta. Den dagen den sorgen :-)
Fast det kanske kommer att bli ändring på det nu när man har ett forum där man kan få professionella svar på denna typ av frågor. Kanongrej, det här forumet.