Jag råkade en gång ut för att kopiera en bild som var skapat av ett företag och använda denna i ett mindre program jag skapat. När jag kopierade bilden kollade jag noga på sidan om det stod något om copyright och det gjorde det inte. Varken sidan eller bilden var markerad på något sätt som copyright. När väl företaget såg att jag använde mig av en av deras bilder så var de väldigt snabba med att sätta dit copyright texter och hotade även med polisanmälning m.m. Jag tog självkart bort bilden från mitt program och ingen skada skedd. Vad gäller egentligen vid sådant här tillfälle? Får jag använda mig av en bild/information som någon annan skapat om det inte är copyright skyddat? Den enda gången inget är copyrightskyddat (hoppas experterna rättar mig om jag har fel) är när det uttrycklingen står just att den inte är det. Det betyder att det inte måste stå något om copyright någonstanns för att det skall gälla - det gör det implicit i vilket fall som helst. Hej, Du kan också titta på svaret till frågan "upphovsrätt/copyright?"Bortglömd copyright text?
Sv: Bortglömd copyright text?
Sv: Bortglömd copyright text?
Genom att använda en bild som företaget skapat har du gjort intrång i deras upphovsrätt. Copyright är, precis som Håkansson och Skoglind skriver, inte nödvändig för att du skall anses gjort intrång. Copy är en anglosaxiskt företeelse som ej ingår i svensk materiell lagstiftning.
Det du istället hade kunnat göra är att använda dig av citaträtten. Exempelvis, om du skriver en artikel om ett företag får du använda en bild som de själva använder och som t ex visar fasaden på deras huvudkontor. Var alltid försiktig med varumärken och loggor, då dessa ofta har särskilt varumärkesskydd.
Eftersom du direkt tog bort bilden borde ingen skada vara skedd.
Återigen, upphovsrättsintrång är INTE ett brott som ingår i strafflagstiftningen! Det är ett civilrättsligt intrång som kan generera skadestånd för det fall att rättighetsinnehavaren kan visa att intrånget lett till ekonomisk skada. Hotar de med polisanmälan är de ute och cyklar.Sv: Bortglömd copyright text?