Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Ang. copy-rightade bilder igen

Postades av 2004-12-08 10:55:04 - Daniel Åsberg, i forum juridiska frågor, Tråden har 4 Kommentarer och lästs av 1667 personer

Jag håller fortfarande på med en film och spelsida, och där behöver jag bilder.
Har mailat några utgivare, och dom jag har fått svar av har tillåtet mig att kopiera bilder från dom.

Mailade även en annan hobby-film-hemsida som använde sig av många bilder och frågade hur han hade gjort. Fick då svar att han kopierade bilderna från de officiella film-hemsidorna.
typ: http://oceans12.warnerbros.com.

För "så länge avsikten med att använda dessa bilder inte är kommersiell, så är det fritt fram."
Men om jag ändå var osäker ang. rättigheterna så var det bara att ange/länka till den som har rättigheterna, så skulle det inte vara några problem.

Så min fråga här nu, är det riktigt så som han säger? Och gäller samma regler isånnafall för spel? Att man ganska så fritt kopiera bilder från dom officiella sidorna?

/D

Svara

Sv: Ang. copy-rightade bilder igen

Postades av 2004-12-09 17:20:38 - Kajsa Blomgren

Warner Bros uttrycker sig så här.

You may access and display Material and all other content displayed on this Site for non-commercial, personal, entertainment use on a single computer only. The Material and all other content on this Site may not otherwise be copied, reproduced, republished, uploaded, posted, transmitted, distributed or used in any way unless specifically authorized by Warner Bros. Online. Any authorization to copy Material granted by Warner Bros. Online in any part of this Site for any reason is restricted to making a single copy for non-commercial, personal, entertainment use on a single computer only, and is subject to your keeping intact all copyright and other proprietary notices. Using any Material on any other web site or networked computer environment is prohibited. Also, decompiling, reverse engineering, disassembling, or otherwise reducing the code used in any software on this Site into a readable form in order to examine the construction of such software and/or to copy or create other products based (in whole or in part) on such software, is prohibited.

Vad gäller din fråga generellt så gäller fortfarande mitt initiala svar vad gäller användning och publicering på nätet. Det tänkta användningsområdet (spel eller annat) påverkar inte den egentliga bedömningen av upphovsrätten. Om det är kommersiellt eller inte har mest bäring på om det anses ligga inom undantagen för privat bruk eller ej. Däremot påverkar det säkert också vad rättighetsinnehavaren gör av saken och graden av ansvar/skadestånd.

Här måste jag också ta tillfället i akt och göra en RÄTTELSE

Det FINNS en straffbestämmelse i upphovsrättslagen, det enda åtal jag känner till är dock ynglingen i Malmö som kopierat (och spritt?) MP3-filer. Han friades också.

Skivbolagen, ffa de som har internationell anknytning verkar vara de som är mest på frammarsch även på det straffrättsliga området. Däremot har rättspraxis ännu inte utvecklats särskilt långt i Sverige.

Svara

Sv:Ang. copy-rightade bilder igen

Postades av 2004-12-10 08:32:25 - Daniel Åsberg

Anders och Kajsa, tack för svaren.

Men tyvär Kajsa så jobbar inte jag på en Advokat-firma =) och skulle nog behöva ett mer direkt svar om vad du tycker att jag skulle göra. Om du har någon egen uppfattning dvs? Tror du att det bara är å köra på eller är det bättre å fråga?.... vilket nog tyvär skulle resultera i att denna sida aldrig skulle bli av. För jag har mailat och frågat många, men aldrig fått nå svar. Och inom filmbranschen är det ju högvis med olika utgivare.

/D

Svara

Sv:Ang. copy-rightade bilder igen

Postades av 2004-12-10 10:30:48 - Kajsa Blomgren

Om du kombinerar mitt tidigare svar angående citaträtten, som jag hoppas är tillräckligt konkret och som jag klipper in sist i detta svar, med att för säkerhets skull inte göra något som respektive företag uttryckligen "förbjuder", blir det ändå svårt att få ihop sidan då?

Jag vill nog ändå, åtminstone om företaget är amerikanskt, råda dig att hellre avstå att använda för mycket av deras material, oavsett om hemsidan är officiell.

Det vill säga om du inte tycker att det inte vore så farligt om du fick ett ilsket hotbrev, (då det ju oftast att ta bort bilden för att de skall bli nöjda). Är din sida inte kommersiell bryr de sig förmodligen heller inte i samma omfattning om att stävja användningen. Bild med källhänvisning borde fungera så länge inte företaget är ytterst aggressivt. Var då noga med att inte använda hela färdigsammansatta bildsviter eller liknande. Det går inte att svara mer detaljerat än så här eftersom varje enskilt material måste bedömas för sig beroende på 1. vilken typ av material och 2. hur du slutligen använder det. 3. Hur de olika företagen agerar går tyvärr inte att förutsäga.

Till att börja med måste det fastställas om den information du tänker använda har egen verkshöjd. Annars är den inte skyddad av upphovsrätten. Detta gör att du måste särbehandla varje särskild typ av information som du vill använda.

Exempel, en enkel vanlig lista eller uppräkning (t ex Eniro, sannolikt också TV-tablå) har ej upphovsrättsligt skydd. Sammansättningen av informationen måste vara behandlad på något sätt, lite mer avancerat och strukturerat, för att bli skyddad. Var därför mycket försiktig med databaser!

Citaten skall vara så begränsade att de inte uppnår ny, egen verkshöjd i din användning av dem. Less is more!

Om du då vill använda information som du antar faktiskt är skyddad, kan du använda dig av citaträtten. Det innebär att du kan använda bitar av den skyddade informationen med källhänvisning.

Du får också hänvisa och referera, och även länka till annans sida.

Däremot kan du i princip inte djuplänka inom ramar, dvs tillgängliggöra annans information, hur som helst. Framställning av kopior kan vara intrång, likaså bör man vara uppmärksam på varumärkesskyddet.

Läs alltid upphovsmakarens egna regler och villkor innan du sätter igång. Är du tveksam, använd inte informationen alls.

Svara

Sv: Ang. copy-rightade bilder igen

Postades av 2004-12-10 11:39:01 - Daniel Åsberg

Tack så mycket igen! Jättesnällt.

Du skrev mycket om texter osv. Men min idé är att jag går in på en officiell spel-sida. Spara ner en screenshot från spelet, laddar upp den på min hemsida, och under bilden på min hemsida så är det en länk tillbaka till där jag hittade bilden första gången.

Kanske är det så att dessa bilder hamnar under samma regler som citat av texter? Men att kopiera en hel bild, är det som att kopiera en hel text? Vilket då inte är "bitar".

"citaträtten. Det innebär att du kan använda bitar av den skyddade informationen med källhänvisning."

/Daniel

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
793
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies