Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Privat data samt aktiebolagslagstiftning vad gäller skydd av data

Postades av 2005-01-17 01:39:22 - Tommy Clarke, i forum juridiska frågor, Tråden har 6 Kommentarer och lästs av 1371 personer

Hej, jag har varit på lite olika säkerhets seminarium då dessa frågor kommit upp. Men aldrig fått riktigt klart för mig vad som verkligen gäller.

Vad är egentligen privat data. Kan jag ha en mapp i mailen eller i hemmakatalogen som jag döper till privat och räkna med att den förblir det.

Vet att i vissa länder så räknas all data som ligger på servern som att ägaren av hårdisken äger datat.
Men vad som gäller i sverige finns det inte riktigt någon lag som säger.

Men rekomendationerna jag fått var att arbetsgivare MÅSTE ha en punkt om detta med i it policy för att få gå in och kolla. Såvida det inte gäller felsökning eller systemunderhåll.

Fråga nummer två.
Vad säger egentligen aktiebolagslagstiftningen om skydd av data.
Är det bara krav på backup av bokföring???

Fråga nummer tre
Finns det inte någon till lag som säger någonting om skydd av företagshemligheter som ligger under aktiebolagslagstiftningen?

//Tommy Clarke

Svara

Sv: Privat data samt aktiebolagslagstiftning vad gäller skydd av data

Postades av 2005-01-17 13:47:35 - Rickard Dehlin

> <b>Men rekomendationerna jag fått var att arbetsgivare MÅSTE ha en punkt om detta med i it policy</b>

Detta är en punkt som kommer upp titt som tätt och jag är inte heller riktigt klar på vad som gäller.

Iom att jag inte är helt klar så finns det bara en sak att göra, se helt enkelt till att inte använda jobbets IT för privata ändamål. Enkelt och glasklart ingen kan beskylla mig för någonting av privat natur. Är men ren så spelar det ingen roll vad som står i någon policy.

Svara

Sv:Privat data samt aktiebolagslagstiftning vad gäller skydd av data

Postades av 2005-01-18 00:00:03 - Tommy Clarke

Hm jag menar inte att man skall spara ner all porr och crack filer man hittar på firmans servrar.
Utan vad jag har förstått så skall det vara pga, sexuella, hälso, religösa, yttrandefrihetslagar osv som man ej får läsa, kontrollera personalens filer.

Jag menar - om jag har cancer och vi säger att läkaren skickar mail om detta, då skall det bara angå mig och ingen annan, läser chefen detta kan det leda till att han tar första bästa chans att avskeda mig. Sedan så har vi andra lagar i sverige som gör att det ej går till riktigt så, men förstår ni situationen...

Det är väldigt svårt och en stor gråzon men som ALLA stöter på.
Inte för jag skulle snoka runt hos mina kunder men som anställd vill man ändå vara säker på vad som gäller och vilka mail etc man vågar ha kvar liggandes på servern utan att innehållet kommer ut.

//Tommy

Svara

Postades av 2005-01-18 00:03:04 - Rickard Dehlin

> <b>Jag menar - om jag har cancer och vi säger att läkaren skickar mail om detta, då skall det bara angå mig och ingen annan, läser chefen detta kan det leda till att han tar första bästa chans att avskeda mig.</b>

Precis. och det är därför jag är av inställningen att innan allt är glasklart så lämnar man inte ut sitt arbetes mail till sin privata affärer. betydligt bättre att skaffa en privat webbmail med https. Då beblandar man aldrig privat och jobb och kan därmed inte utsättas för situationen du beskriver. Att man sedan enligt lagen kanske inte behöver det, men vet man att man är helt grön så vet man också att inget kan hända.

Svara

Postades av 2005-01-28 11:36:32 - Kajsa Blomgren

Hej,

1) Det finns ingen lagstadgad definition på vad som är privat. Din dator på jobbet är i första hand ett arbetsredskap som skall användas till produktion för arbetsgivarens räkning (förstås). Vanligen regleras den "privata" användningen i en IT-policy, men den ger nog sällan något skydd för din privata mail eller liknande. Jag anser inte att du alls kan eller ska lita på att något förblir "privat" som du har på din jobbdator. De enda som brukar ha tystnadsplikt är de som arbetar på personalavdelningen. Med andra ord, om någon annan kollega läser din mail eller mapp har han eller hon egentligen inte tystnadsplikt.

(Det finns dock straffbestämmelser om brytande av posthemlighet och dataintrång, men även om någon mot förmodan skulle kunna hållas skyldig för detta är inte dina uppgifter skyddade mot spridning)

Något lagstadgat krav på IT-policy finns ej.

2) Inget, det är bara automatiserad aktiebok som regleras, i övrigt får man gå till god bokföringssed och delvis också reglerna om skatteförseelser

3) Nej, det finns en särskild lag om företagshemligheter (SFS 1990:409), dina privata uppgifter omfattas dock inte av denna utan bara verksamhetens förhållanden

Svara

Sv:Privat data samt aktiebolagslagstiftning vad gäller skydd av data

Postades av 2005-02-02 00:07:25 - Tommy Clarke

Tackar tackar.

Var på ett it säkerhetskonvent som idc höll i i höstas. Där var det en kille från en annan advokatbyrå som pratade om just detta.
Dock så sa han helt andra saker än vad du nu säger.

Så förvirringen kvarstår...

//Tommy

Svara

Postades av 2005-02-08 17:05:52 - Kajsa Blomgren

Hej

Det är omöjligt för mig att hänföra mig till någon annans utbildnings- eller informationstillfälle,
eftersom man alltid kan välja ur vilken vinkel man ser på saken.

Juridik är ingen exakt vetenskap, det räcker med att ert tillfälle hade fokus från arbetsgivarens sida och hur man rekommenderar att frågorna löses praktiskt så blir det annorlunda svar.

Kärnpunkten i mitt svar var att jag ville illustrera att lagstiftningen inte reglerar alla dessa frågor i detalj.

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
792
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies