Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Kontrakt ang.levererad applikation

Postades av 2005-03-09 14:38:20 - Rickard Andersson, i forum juridiska frågor, Tråden har 3 Kommentarer och lästs av 1494 personer

Jag har köpt ett program utvecklat i VB.Net. Kravspecen upprättade jag själv.
När nu programmet snart(inom några dagar) skall levereras så antar jag att jag
måste få till ett avtal som reglerar rättigheterna till koden & distributionen av programmet.
Nu till frågan: Finns det någon som har en mall för ett sådant avtal.? Om inte, vet någon vart man
kan hitta det.? Jag är givetvis beredd att betala en slant för detta.

MVH
Rille

Svara

Sv: Kontrakt ang.levererad applikation

Postades av 2005-03-09 15:35:33 - Marcus Gus

Inte för att vara taskig, men det är väl att göra saker och ting bakvänt? Avtalen om vem som skall äga resultatet (programmet, koden wathever) skall upprättas innan utvecklingen påbörjas. Det som kan hända nu är att de som har kodat din applikation levererar en kompilerad fil till dig medans de behåller all källkod. Det innebär att de kan sälja programmet vidare, att du blir tvingad att vända dig till dem för att få buggar rättade eller vidareutveckling gjord eller så kan de vidareutveckla produkten och sälja en förbättrad version som den du fick inte har en chans att konkurera med. Så har du sagt att du vill ha ett program som fungerar enligt din kravspec så kan du mycket väl fån en kompilerad fil och bli stående utan källkod. Vill du isådana fall hävda din rätt till källkoden så är det upp till dig att dra det till tinget där ord komemr att stå emot ord om vad ni egntligen har sagt skall gälla. MEN, detta är ju det värsta som kan hända.

Hade jag tagit ett litet ströuppdrag på sidan om där uppdragsgivaren kom efter att allt var klart och bett mig skriva på papper på att jag inte fick använda delar av källkoden i framtida projekt, inte medverka vid utveckling av liknande produkter mm så hade jag tokvägrat att skriva på det. Att skriva på det innan hade varit en annan sak, då kan jag överväga om det är värt risken att inte kunna jobb i liknande projekt i framtiden mm och då är allt glasklart från början.

Ett annat råd till dig är att anlita seriösa konsulter för de vet vad som skall skrivas innan arbetet påbörjas(tysthetsavtal, vem äger rättigheter mm). Kollar du i juridikforumet på pellesoft så finns det mallar där om jag inte minns fel.

Svara

Sv:Kontrakt ang.levererad applikation

Postades av 2005-03-12 02:26:43 - Rickard Andersson

Förlåt, jag kanske var otydlig i mitt inlägg. Det är inte en kompilerad fil som skall överlämnas, det är ett projekt skapat i VS.Net, inkluderat alla filer som behövs för vidareutveckling.
Källkoden har jag fått med alla aktuella filer för projektet. Tanken är att jag själv skall vidareutveckla produkten.

50% av summan är ej ännu betald, det tänkte jag betala i samband med avtalsskrivningen.
Källkoden i sig, den lär ju utvecklaren ha i sin "burk", vare sig avtalet skrivs före eller efter överlämnandet av projektet. Vad han sen gör med den efter avtalsskrivningen kan jag ju inte rå över, mer än att skriva ett avtal där råttigheterna regleras. Återigen, finns det nån som kan detta? eller har en avtalsmall?

Tack för att Ni visar intresse för mina inlägg.

MVH
Rille

Svara

Sv: Kontrakt ang.levererad applikation

Postades av 2005-03-16 16:00:17 - Kajsa Blomgren

Hej,

Det är ändå lite märkligt att skriva avtal mitt i leveransen, men detta behöver inte betyda att ni inte får igenom ett avtal som ni bägge är nöjda med.

Om ni avtalar att du har rätt till källkoden som köpare, spelar det sedan ingen roll att leverantören har den i burken, han får ändå inte sälja den vidare eller använda den kommersiellt. (Sen är det en annan sak att praktiskt övervaka detta)

Man skulle antingen kunna tänka sig en balanserad och nedkortad version av EULA-varianten, eller använda en nedbantad version av standardavtalen som IT-företagen har utvecklat.

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
813
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies