Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Vad klassas som spam?

Postades av 2005-03-15 14:33:19 - Pelle Johansson, i forum juridiska frågor, Tråden har 6 Kommentarer och lästs av 1557 personer

Pellesofts medlemmar får nyhetsbrev, om jag då avviker genom att göra ett separat utskick med reklam, dock med pellesofts layout- kan då detta kallas för spam när personen accepterat att ta emot nyhetsbrev?

Efter ett separat utskick har nu paragraf 17 kompletterats.

<info>
§ 17a. Nyhetsbrev / spam

Ett första nyhetsbrev skickas ut för nya medlemmar automatisk och därefter kan Du själv välja att inte få vidare utskick. Det kan förekomma separat reklam, dock ej över 2ggr/månad antingen i separat utskick eller tillsammans med ordinarie utskick.

Du får kanske vid 3-4 tillfällen ett mail för exempelvis julbrev, eller om något annan stor förändring är aktuell. I övrigt skickas bara information ut till de som önskar detta.

Ingen annan part än pellesoft får tillgång till andras e-postadresser. Om en medlem frågar efter någon annans får ett imail skickas till motsvarande part för att lämna ut detta. Pellesoft lämnar inte ut epost från en medlem till en annan.
</info>

Täcker denna klausul detta?

Svara

Sv: Vad klassas som spam?

Postades av 2005-03-15 14:42:43 - Kajsa Blomgren

Hej,

Om du med avvikande menar UTÖVER de två reklamtillfällen per månad som max som är angivna, så kan det säkert UPPFATTAS som spam av de som ej vill ha reklamen.

Kan de inte få välja själva om de vill ha all reklam, ingen reklam eller max 2 reklam/månad?

Svara

Postades av 2005-03-15 15:35:31 - Thomas Roman

Inställningarna "Vill få nyhetsbrev" och "Vill få reklam från andra företag" borde väl styra dom här utskicken? Alla mail som går emot inställningarna bör räknas som spam.

Hur är det, jag som inte har ibockat att jag vill ha reklam från andra företag (inte nyhetsbrev heller för den delen), är jag ändå tvingad att få reklam upp till 2 gånger/månad genom avtalet?

Thomas

Svara

Postades av 2005-03-15 16:17:49 - Rickard Dehlin

> <b>Pellesofts medlemmar får nyhetsbrev, om jag då avviker genom att göra ett separat utskick med reklam, dock med pellesofts layout- kan då detta kallas för spam när personen accepterat att ta emot nyhetsbrev?</b>

Nu är jag inte jurist, men som jag tolkat det.

En lag är en lag och en sådan kan du inte friskriva dig från genom att ha andra avtal för dina medlemmar. Det du kan göra är att ha snävare gränser än lagen, men inte lösare.

Konsumentverket har en sida som heter <b>Regler om obeställd e-postreklam</b> http://www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3607

Enligt den får du bara skicka reklam till en användare som aktivt har tackat ja till att ta emot den, inte som tidigare att du kunde skicka till alla som inte aktivt sagt nej. Enligt sidan så ska det också vara möjligt att säga till att man inte vill ha reklam om man får det.

Du har idag "Vill få reklam från andra företag: Ja | Nej". Se till att den är defaultinställd på "Nej" och skicka bara reklam till de som aktivt har ändrat till "Ja". Då är du helt inom lagen.

Så kontentan enligt mig är, du kan bara skicka reklam till de som aktivt har sagt ja till det och det innefattar nog inte din §. Likaså kan jag inte se att det är tillåtet att smyga igenom reklam bara för att du döljer det runt Pellesofts design. Spam är spam oavsett hur det förpackas.

Någon som är bättre på juridik än mig får gärna förklara texten jag länkar till bättre.

Svara

Sv:Vad klassas som spam?

Postades av 2005-03-15 20:24:34 - Mikael Johansson

Förtexten till lagen är minst lika viktig (och lika gällande) som lagen i sig. Den beskriver tanken bakom lagen och hur den ska tolkas. Man får skicka fler mail om man formulerar det i villkoren och användaren aktivt tackat ja.

Utdrag från pellesoft:
"Ett första nyhetsbrev skickas ut för nya medlemmar automatisk och därefter kan Du själv välja att inte få vidare utskick. Det kan förekomma separat reklam, dock ej över 2ggr/månad antingen i separat utskick eller tillsammans med ordinarie utskick.

Du får kanske vid 3-4 tillfällen ett mail för exempelvis julbrev, eller om något annan stor förändring är aktuell. I övrigt skickas bara information ut till de som önskar detta.

Ingen annan part än pellesoft får tillgång till andras e-postadresser. Om en medlem frågar efter någon annans får ett imail skickas till motsvarande part för att lämna ut detta. Pellesoft lämnar inte ut epost från en medlem till en annan."

Här har du klargjort vad som gäller i reklamutskick. Då finns det två möjligheter som jag ser det:

1. Att du ändrar avtalets innehåll. Då måste befintliga medlemmar meddelas och de måste aktivt godkänna det. Vill de ej godkänna det har de rätten i så fall att kunna säga upp medlemsskapet och få ersättning av motsvarande belopp för den tid de ej utnyttjar tjänsten.
2. Att du behåller reglerna som är nu, men att man skapar en "intressetjänst", där de som vill kan aktivt anmäla sig till att få reklam, men det är då inte ett måste för att vara medlem.

Svara

Postades av 2005-03-16 15:39:16 - Kajsa Blomgren

Hej,

Problem med tillämpningen uppstår mycket tidigare, det är nämligen frågan om sidan kan anses utgöra näringsidkare och medlemmarna då är konsumenter av en tjänst. Är sidan ideell så faller den utanför MFL och då gäller inte reglerna om samtycke på samma sätt.

Rent praktiskt ser jag inga problem med att utforma tydliga valmöjligheter när man ska bli medlem.

Observera att vissa lagar och lagrum är möjliga att avtala bort, andra inte.

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
820
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies