Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Ansvar för förlust av data i avsaknad av licensavtal

Postades av 2005-05-13 11:23:19 - Germaine Greer, i forum juridiska frågor, Tråden har 5 Kommentarer och lästs av 1602 personer

Jag har lite kluriga frågor om skada på grund av felaktig mjukvara, och jag inte hittar några enhetliga svar - hoppas att någon kan ge mig lite insikt i situationen.

Om användningen av en inköpt programvara (eller mjukvarukomponent i en programlösning) leder till förlust av data (med stor kostnad som påföljd), hur kan man ställa försäljaren (som även programmerat mjukvaran) till ansvar? Vanligtvis hanteras ju detta i licensavtal, men i det nuvarande fallet har 'avtalet' uppkommit konkludent och underförstått, utan några direkta ansvarsbegränsningar. Brukar Avtal 90 användas som utfyllnadskälla, eller ska man se situationen som vanligt köp (PAL kan inte bli tillämplig tyvärr, då det inte gäller enskilt bruk). Bör man fingera ett licensavtall, eller kan det ses som köp av lös egendom i sig - vilken lag är egentligen vanligast att tillämpa?

Om man nu lyckas tillämpa KöpLagen, hur behandlar man skadebedömningen? Data är ju inte fysisk egendom - kan det bedömas som en sakskada eller måsste det klassas som ren förmögenhetsskada (då inget fysiskt förstörts)? Eftersom inget brott begåtts känns det därmed som aatt ersättning för skadan kan bli svår, då skadeståndslagen inte ger mycket möjlighet till ersättning av ren förmögenhetsskada.

Slutligen, om skadan primärt består av att vårt ansvar gentemot 3e man, dvs en av våra kunder, inte kunnat uppfyllas, är det i så fall möjligt att tillämpa §67 i KöpLagen på situationen? I det fallet har vi 'köpt' in mjukvarukomponenter (utan licensavtal) som integrerats i vår mjukvarulösning, vilken har gjort att den data som en kund bett oss behandla har raderats. Felet är bevisligen ett resultat av den programvara vi köpt in, men frågan är vilken ersättning vi kan kräva. Uppenbarligen rör det sig om kontraktsbrott, men den ersättningen (köpeskillingen) täcker ju inte vårt ansvar mot vår kund - som vi inte heller har skriftligt avtal med, för övrigt.

Frågan (frågorna) är uppenbarligen rätt så rörig - ibland känns det som situationen är enklare än jag gör den när jag är ute och googlar, men det är svårt att hitta en överblick över situationen. Vet någon hur det går till i praktiken när licensavtal och liknande saknas?

Svara

Sv: Ansvar för förlust av data i avsaknad av licensavtal

Postades av 2005-05-13 13:22:13 - Johan Djupmarker

Nu har jag absolut ingen kuskap eller erfarenhet av juridik, så du kan nog bortse från detta :) Rent spontant, borde man inte kunna "kräva" att man tar sedvanliga (i förhållandet till värdet på informationen) backuper på datat?

/Johan

Svara

Sv:Ansvar för förlust av data i avsaknad av licensavtal

Postades av 2005-05-13 14:15:04 - Daniel Wiberg

Som jag har förstått det hela är det mycket svårt för dig att göra något åt detta eftersom det är din sak att följa inst5allationsanvisningar till pricka osv.
Om det är så att de hävdar något liknande, då blir det ord mot ord och då är det svårt att vinna eftersom det är inte lätt för dig att bevisa att du faktiskt följt anvisningarna.

Dock är min juridiska sida lite lam med så jag låter det vara osagt

Svara

Postades av 2005-05-13 16:19:32 - Germaine Greer

Jag kan försöka förklara saken tydligare - Daniel, när jag säger att felet 'bevisligen' kan härröras till den inköpta programvaran menar jag verkligen det. Installationen har utförts helt korrekt i allas ögon - den övervakades till och med av programmeraren själv som medger att allt gjorts korrekt, och det blir därför inte något problem med bevisningen. Johan - det du säger blir relevant i den skadeståndsrättsliga delen, då det kan hävdas att vi gjort oss skyldiga till medvållande, och därför gjort att skadan blivit högre än vad den annars skulle vara, men det berör inte huvudproblematiken (i övrigt kan sägas att det inte alltid är det lättaste för oss att få rätten att göra säkerhetskopior på kundernas data innan vi behandlar den, då många får för sig att detta skulle förenkla stöld av företagshemligheter).

Tack ändå för hjälpen, men jag hoppas även att någon med lite mer renodlad juridisk kunskap har någon insikt i hur huvudfrågorna bör hanteras - dvs ansvarsfrågan, skadeklassificeringen, och avtalsutfyllnaden.

Svara

Sv:Ansvar för förlust av data i avsaknad av licensavtal

Postades av 2005-05-16 10:56:17 - Mikael Johansson

<b>Vanligtvis hanteras ju detta i licensavtal, men i det nuvarande fallet har 'avtalet' uppkommit konkludent och underförstått, utan några direkta ansvarsbegränsningar.</b>

Tyvärr kan ni inte göra något. Ni har godtyckligt gått med på att installera otestad programvara, och det faller då under ert eget ansvar. Den enda chansen vore i så fall att ni kan bevisa att programmeraren i förhand visste om att övrig data kunde ta skada som en direkt följd av hans program och underlät informera er om det. Att ni sen inte gjorde backup innan installationen betecknas som ytterligare försummelse, och ni har ej gjort vad som står i er makt att skydda data.

Tyvärr blir det att bita i det sura äpplet och ta lärdom. Vi har alltid en testmaskin där vi installerar nya program för att se vad som händer innan man kör skarpt. Det tillsammans med kontinuerlig backup gör att man slipper sådana obehagliga överraskningar.

Svara

Postades av 2005-05-23 13:36:51 - Kajsa Blomgren

Innan jag kan ge fullständigt svar vill jag veta följande

1. Är både ni och programförsäljaren näringsidkare?
2. Har ni gjort affärer förut, vad hade ni då för avtal/överenskommelse
3. Hur ser ert avtal med er kund ut i fråga om ansvar för fel?

Återkommer efter dina kompletteringar

Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att skriva avtal vid alla transaktioner med utomstående

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
838
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies