Min bror har köpt en förstärkare nyligen (efter 1/4 2005) så den tordes innefattas av den nya konsumetköplagen. Enligt nya (och också enligt gamla tror jag, den nya handlade mest om förlängda reklamationstider) så har konsumenten vid fel på varan rätt att kräva antingen att det lagas eller att man får nytt. Dock så har säljaren rätt att välja att laga om det skulle leda till oskäliga kostnader (för säljaren) att leverera en ny vara. Har felet inte åtgärdats efter två försök så har man rätt att häva köpet. Man har också rätt att göra detta direkt om det är ett vesäntligt fel. För mer info:Trasig vara, hur fur fungerar det med garantin.
Tittade in hos KV och läste om vad detta betyder för min Bror och har nu lite funderingar.
Jag har för mig att försäljaren enligt den gamla lagen hade räten att försöka reparera varan upp till 2 ggr innan man kunde kräva att han bytte ut den, men som jag tolkar nya lagen har man rätt att kräva ny vara direkt vid fel.
Har jag uppfattat det rätt nu, eller ?
Frågan uppstod genom att varan har garantireparerats 1 gång och nu har samma komponent slutat att fungera igen, detta inom 2 veckor efter första reparationen.
Mvh
MattiasSv: Trasig vara, hur fur fungerar det med garantin.
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf