Från och med i morgon, den första juli, blir inget sig likt igen. De stora skiv- och filmbolagen har via WIPO och EU fått igenom absurda lagändringar som alltså nu nått ända till lilla Sverige. Tidigare har man ryckt på axlarna åt tokiga lagar i USA. Jag bor ju i Sverige, så de gäller ju inte här. Men inom några futtiga timmar börjar de gälla här också... Den dagen någon blir fälld i Sverige att man har "knäckt" kopieringsskyddet för att lägga över sin dyra köpta CD-skiva till Mp3. Den dagen slutar jag köpa CD-skivor och då har skivbolagen förlorat minst en kund. Mig har de redan förlorat. Jag har ingen lust att bli den som blir fälld. Vill de inte ha mig som kund så slipper de. Jag tänker inte tvinga dem.Laglig kopiering stoppas med ny lag
Vad innebär det rent konkret då? Jo, det blir olagligt att framställa lagliga kopior. Betalar du för att ladda ner musik från Internet så är det inte säkert att du får kopiera den till din MP3-spelare. Enligt Aftonbladet så jämför lagstiftaren det med att stjäla en DVD-film i en butik.
Läs vidare:
http://www.tydal.nu/article/99Sv: Laglig kopiering stoppas med ny lag
Sv:Laglig kopiering stoppas med ny lag
Jag har redan bortåt 1000 cd-skivor. Jag klarar mig med det. Och när man sitter här nu och lyssnar på Neil Youngs "Cowgirl In the Sand" från 1969 så inser man att det har gjorts så ofantligt mycket bra musik genom åren. Man måste inte ha det allra senaste.