Kom tänka på en sak när jag sökte efter hjälp med ett program. Hm... Det borde det inte vara, för det första är ju länkar till t.ex. olaglig musik lagligt (var ju något sådant fall för några år sedan i domstolen.) Om det sedan inte finns någon form av skydd till filen/siten så kan materialet anses publikt. De två sakerna gör det svårt för mig att tro att det skulle vara olagligt mm Jag vet inte riktigt. Är inte frågan vad _de_ tycker, och inte vad lagen säger? Eller är allting okej så länge det är lagligt, oavsett om det är oetiskt, dumt eller skapar merkostnader för andra? Hej,Länkad till skolmaterial
Får man länka till sidan som användas av elever för en kurs på en skola?
Alltså det inte kräver något lösen eller användarnamn.
Kanske dum fråga men är bra att veta igentligen.Sv: Länkad till skolmaterial
Sv:Länkad till skolmaterial
De kanske inte gillar det men frågan är vad lagen sägerSv: Länkad till skolmaterial
Jag tycker det hör till god sed att fråga upphovsman/ansvarig om man får länka dit eller ej (om det ej är uppenbart).
Om du helt plötsligt börjar länka till en sida som de själva inte anser är publik, så skapar ju du en massa problem för dem. Det kan handla om extra trafik till deras webbserver, som inte klarar den trafiken och på så sätt blir de som innehållet är avsett för lidande. Det kan också vara så att de måste investera i någon form av säkerhetsfunktion så att obehöriga inte kan läsa materialet. Båda två innebär merkostnader för denna webbplats. Å andra sidan kan det bli bra reklam för skolan.
Så jag tycker inte frågan är huruvida detta är lagligt eller ej, utan vad de ansvariga tycker. Sv: Länkad till skolmaterial
Det finns inget legalt hinder mot en enkel länkning, såvida du inte brutit igenom någon särskild behörighet.